روتر MU-MIMO

MU-MIMO چیست؟

MU-MIMO یا به‌طور کامل‌تر Multi-user MIMO سرانجام به بازار انبوه راه پیدا کرد و نوید سرعت‌های بالاتر را برای کاربران متعدد یک شبکه Wi-Fi به‌همراه دارد.

Wi-Fi قرار است برای همه ابزارهای متصلی که در خانه‌های خود داریم بازدهی بهتری پیدا کرده و در نتیجه سرعت بالاتری را فراهم نماید. شرکت‌هایی مانند D-Link و Netgear در نمایشگاه CES امسال روترهایی را با قابلیت پشتیبانی از MU-MIMO معرفی کردند که بخشی از موج دوم مشخصات 802.11ac محسوب می‌شود. در ادامه با مفهوم و نحوه کار این ویژگی آشنا خواهید شد.


عبارت MU-MIMO بیشتر به نام یک شخصیت فانتزی در فیلم‌های علمی تخیلی شباهت دارد، اما وقتی بدانید چند بار از عبارت Multiple در آن استفاده شده است احتمالا بیشتر توجه‌تان را جلب می‌کند. این عبارت در واقع سرنام Multi-User Multiple Input Multiple Output است. ویژگی MIMO در مواقعی که شما نیاز دارید سیگنال را به ابزارهای متعددی بفرستید، از فرآیند برش زمانی (time-slice) روی داده‌ها استفاده می‌کند. به‌عبارت دیگر در روش مذکور هر قطعه از داده‌ها هر بار با یک ابزار تبادل می‌شوند و سپس نوبت به ابزار بعدی و قطعه بعدی می‌رسد. حالا MU-MIMO به‌طور کامل از آنتن‌های متعدد تعبیه شده روی ابزارهای ارتباطی بهره می‌گیرد. بنابراین اگر روتر شما دارای سه آنتن باشد و بخواهید با یک ابزار دو آنتنی و یک گوشی تک آنتنی ارتباط برقرار نمایید، سیگنال برای هر دو ابزار با بالاترین سرعت ممکن ارسال خواهد شد.

blog-mimo

mu-mimo router

اگر از یک روتر MIMO استفاده می‌کنید، با اضافه شدن ابزارهای بیشتر به شبکه احتمالا متوجه کاهش سرعت ارتباطی می‌شوید. MU-MIMO برای برطرف کردن این وضعیت و افزایش بازدهی Wi-Fi برای کاربران متعدد طراحی شده است. شما همچنین می‌توانید انتظار بهبود سرعت کلی را نیز داشته باشید. در واقع دو روتر جدید MU-MIMO شرکت D-Link (بر اساس اطلاعات اعلام شده توسط این تولیدکننده) سرعت‌های انتقال تا 2.2 گیگابیت بر ثانیه را در اختیار شما قرار می‌دهند.

توجه داشته باشید شما روی هر ابزاری که به شبکه‌تان متصل شده است نمی‌توانید به سرعت 2.2 گیگابیت بر ثانیه برسید، زیرا این سرعت هنوز باید تقسیم شود. همچنین از آنجایی که MU-MIMO به آنتن‌های جداگانه و پردازش سیگنال نیاز دارد، یک مسیر دوطرفه نیست. به‌عبارت ساده‌تر این ویژگی تنها در مسیر انتقال سیگنال از روتر به کامپیوتر و سایر ابزارهای شما کار می‌کند، نه بر عکس.

MU-MIMO

نکته دیگر این که نباید ابزارهای خود را در کنار یکدیگر قرار دهید. MU-MIMO از سیستمی با نام شکل‌دهی پرتو (Beamforming) استفاده می‌کند که به‌طور کارآمدی سیگنال روی هر ابزار کلاینت متمرکز می‌نماید. به‌طور خلاصه اگر دو ابزار در یک امتداد قرار داشته باشند به ناچار یک جریان داده را به اشتراک می‌گذارند، اما ابزارهایی که در امتدادهای متفاوت قرار بگیرند، جریان داده خودشان را دریافت می‌کنند.

آخرین محدودیت به این واقعیت مربوط می‌شود که برای بهبود عملکرد ارتباطی، ابزارهای دسترسی (گوشی‌ها یا لپ‌تاپ‌ها) که از آن‌ها برای اتصال به شبکه Wi-Fi استفاده می‌کنید نیز باید از MU-MIMO پشتیبانی کنند، بنابراین ممکن است مجبور شوید Firmware آن‌ها را ارتقا دهید.

MU-MIMO در اواخر سال 2013 به‌عنوان بخشی از موج دوم مشخصات 802.11ac تصویب شد و روترهای پشتیبانی کننده از این فناوری در حال ورود به بازار هستند.

منبع : مجله دیجیتال

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید