NAS ,SAN , DAS چیست و چه کاربردی دارند ؟

NAS ,SAN , DAS چیست و چه کاربردی دارند ؟

NAS ,SAN , DAS چیست و چه کاربردی دارند ؟

SAN مخفف Storage Area Network است. SAN تکنولوژی منحصر به فردی است که مجموعه ای از سرورها را پوشش می دهد. در این تکنولوژی فضای Hosting منحصر به یک سرور نخواهد بود و اطلاعات روی Hard Drive های داخلی سرور ذخیره نمی شوند، بلکه این فضای ذخیره سازی در خارج از سرور ورودی یک شبکه ذخیره اطلاعات قرار می گیرد. این تکنولوژی علاوه بر اینکه به سادگی قابلیت گسترش فضا و پهنای باند مصرفی را ایجاد می کند به دلیل استفاده از سرورهای مختلف که شبکه ذخیره داده ها را کنترل می کنند امکان استفاده از سرویسهای ناهمگن را در یک Plan واحد امکانپذیر می سازد.Hosting نیاز امروز کاربران اینترنتی به فضاهای بزرگتر و سرویسهای پیچیده تر SAN را به عنوان یکی از جدید ترین تکنولوژی های مطرح ساخته است.در ادامه با هزارسو همراه باشید.
 
    مزایا SAN:

  مشترک کردن storage یا همان sharing معمولا کار مدیریتی را آسان میکند و به سیستم قابلیت انعطاف میدهد زیرا نیاز به جابجایی کابلها و strage بین سرورها نیست و در صورت نیاز با تغیر تنظیمات میتوان این کار را انجام داد مزیت دیگر این است که علاوه بر دیتا سیستم عامل سرور نیز بر روی SAN قرار گیرد در این صورت بر اثر خراب شدن یک سرور کافیست Lun مربوطه را به سرور دیگری اختصاص دهیم . برنامه های خاصی نیز برای این منظور توسط شرکت ها توسعه یافته که عمل جایگزینی را در کمترین زمان ممکن انجام میدهند. SANها همچنین این امکان را میدهند که عمل disaster recovery با عملکرد بهتری انجام شود. یک SAN میتواند در مکان مجزایی به عنوان Storage دوم در نظر گرفته شود و سپس با استفاده از کنترلرها ، نرم افزارهای خاص یا دستگاهها خاص عمل replication پیاده سازی شود.

 SAN
NASچیست؟

NAS یا Network Attached Storage به سیستمی گفته میشود که کار اصلی آن نگهداری است.انباره (Storage) ذخیره سازی متصل به شبکه (Nas) دستگاهی است که به صورت اشتراکی در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه، با استفاده از NFS (سیستم فایلی شبکه ای مختص یونیکسی)، CIFS (سیستم فایلی شبکه ای مختص محیط های ویندوزی)، FTP، HTTP و سایر پروتکل ها با اجزای شبکه ارتباط برقرار می کند. وجود NAS در یک شبکه برای کاربران آن شبکه افزایش کارایی و استقلال از سکو را به ارمغان می آورد، گویی که این انباره مستقیما به کامپیوتر خودشان متصل است.

عملکرد NAS:

یک واحد NAS در حقیقت سیستمی خاص برای به اشتراک گذاری فایلها در شبکه است. در واقع ممکن است سخت افزار و نرم افزار آن طوری بهینه شده باشد که فقط برای سرویس فایل بر روی آن نصب کرد . البته DAS نیز با امکان Share همین قابلیت را دارد ولی NAS فقط برای این منظور توسعه یافته است. مونیتور و کیبورد معمولا به NAS  وصل نمیشوند و تمام امکانات کنترلی از طریق پورت متصل به شبکه آن وب سرور داخلی انجام میشود.

DAS چیست؟

Direct  Attached Storage یا همان DAS  به سیستمی گفته میشود که در آن storage  مستقیما به سرور یا استگاه کاری از طریق کابل متصل میشود. با این تعریف  یک هارد که به تنهایی از طریق یکی از اینترفیسهای مشهور همانند SATA ,IDE,SCSI به سیستم متصل شده است، میتواند یک DASتشکیل دهد . همچنین مجموعه ای از هاردها که توسط یک کنترلر Internal  یا External به کامپیوتر وصل میشوند شکل مشخص تری از یک DAS  به ما میدهند. نکته قابل توجه این است کهStorage فقط در اختیار یک سیستم میباشد. کاربردها: با استفاده از DAS می توان اکثر کارهای معمول از قبیل فایل سرور، وب سرور ، ایمیل سرور و دیتابیس سرور را انجام داد. چنانچه مورد استفاده از حد معمول فراتر رود و حجم اطلاعات افزایش یابد بایستی سراغ روشهای دیگر همانند SAN و NAS رفت. در سیستم جاری سازمان از DAS بیشتر برای موارد فایل سروری استفاده می شود و در کاربردهایی نظیر نگهداری فایلهای صدا، از مدتها DAS کاربرد فراوانی داشته است.

 NAS در مقابل SAN :

NAS سرنام عبارت Network Attached Storage است در حالی که SAN مخفف Storage Area Network می‌باشد. این دو تکنولوژی شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند، مثلاً این که هر دو بهترین حالت یکپارچگی (consolidation) را تأمین می‌کنند، هر دو به محل ذخیره‌سازی داده‌ها مرکزیت می‌بخشند، و هر دو دسترسی به فایل را در کارآمدترین حالت فراهم می‌سازند. قابلیت به اشتراک گذاشتن انباره ذخیره‌سازی میان چند میزبان، حمایت از سیستم عامل‌های مختلف، و تفکیک محل ذخیره‌سازی از محل اجرای برنامه‌ها از دیگر مشترکات این دو تکنولوژی است. علاوه بر این، هر دو آن‌ها می‌توانند با استفاده از RAID و اجزای یدکی، آمادگی و یکپارچگی داده‌ها را تضمین کنند. اما تفاوت این دو تکنولوژی اصولاً در نحوه اتصال آنها به شبکه است. NAS محصولی مشخص و شناخته شده است که بین application server و file system می‌نشیند ، در حالی که SAN یک معماری است که بر روی سیستم فایلی و ابزارهای فیزیکی ذخیره‌سازی اعمال می‌شود. SAN در واقع خودش یک شبکه است، شبکه‌ای که تمام مخازن ذخیره‌سازی و سرورها را به هم متصل می‌کند. بنابراین، هر یک از این دو فناوری، برای تأمین نیازهای ذخیره‌سازی بخش‌های متفاوت از یک سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انوع ذخیره ساز ها موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید