VLAN چیست ؟

VLAN چیست ؟

Virtual Local Area Network تکنولوژی است که در سوئیچها و تجهیزات لایه 2 و 3 ممکن است دیده باشید.
از یک مثال ساده شروع میکنم. فرض کنید یک سوئیچ سیسکو 2960 داریم. یک پهنای باند 4 مگی داریم به همراه 8 آدرس که gateway ما روتر سرویس دهنده ماست. با هر منطقی به این نتیجه میرسیم که تمامی دستگاههای خود را به سوئیچ متصل کرده و کابل روتر سرویس دهنده را نیز به آن متصل کنیم.در ادامه با هزارسو همراه باشید.

حال یکی از تجهیزات ما یک روتر است که عمل NAT را انجام می دهد که به 10 PC سرویس میدهد. اگر تمامی آن PC  ها را به سوئیچ متصل کنیم کلاینتهای ما میتواند آزادانه با تنظیم کردن آدرسهای VALID ما از اینترنت استفاده کنند. بسیاری از سرویس دهنده های اینترنت به این مشکل مبتلا هستند که اگر مقداری کلاینت آنها باهوش باشد کار آنها ساخته است.
خب اولین راه حل این است که از 2 عدد سوئیج استفاده کنیم. که منطقی است. اما شما هزینه اضافه پرداخت کرده اید.برای این کار میتوان به سادگی از VLAN استفاده نمود و سوئیچ خود را تبدیل به 2 یا چند سوئیچ مجزا کرد.

امیدوارم با این مثال مفهوم کلی VLAN رو متوجه شده باشید. از این به بعد برای هر مثال  دستوراتش را هم مینویسم که برای مثال بالا میشود:

که در این مثال دو پورت 2 و 23 از بقیه سوئیچ جدا شده و فقط با یکدیگر در ارتباطند.
حال کمی حرفه ای تر به شبکه نگاه میکنیم. ما در یک ساختمان یک شبکه داریم که چند سوئیچ در آن استفاده شده. به عنوان مثال یکی در طبقه اول و دیگری در طبقه دوم. یک کارمند حسابداری  و کارمند فروش میبایست در یک LAN باشند اما هر کدام در یک طبقه قرار دارند. در این موقعیت از حالت قبل نمیتوان استفاده کرد. باید ابتدا دوسوئیچ را به یکدیگر متصل نموده سپس یک لینک ارتباطی برای ایندو بگذاریم. که برای اتصال دو سوئیچ باید از تکنولوژی ترانک استفاده نمود.

TRUNK چیست؟
VTP (VLAN Trunk Protocol)
Trunk یک پروتکل است که برای انتفال VLAN از یک سوئیچ به سوئیچ یا از یک سوئیچ به روتر به کار می رود.  به زبان ساده با Trunk یک VLAN را در دو دستگاه معتبر میسازیم.
با توجه به مثال قبل ما دو سوئیچ را که هر دو توسط یک کابل از پورت Fastethernet0/1 به یکدیگر متصل شده اند را Trunk میکنیم:

در هر سوئیچ ابتدا پورت 1 را ترانک کرده و با دستور description توضیحاتی درباره آن مینویسیم که صرفا جهت آکاهی خودمان است.  سپس vlan مربوطه را ایجاد کرده و به دلخواه جهت آگاهی اسمی به آن اختصاص میدهیم. و در آخر هر کدام از پورتهای دلخواه را به vlan مورد نظر متصل میکنیم.
جهت مشاهده VLAN های موجود از دستور show vlan استفاده میکنیم. که خروجی آن بدین ترتیب است:

در حالت پیش فرض تمامی پورت های یک سوئیچ عضو VLAN 1 هستند که به آن native VLAN گفته می شود. در این حالت سوئیچ مانند یک سوئیچ SOHO عمل میکنید و برای اتصال به یک سوئیچ همانند خود کافی است از یکی از پورتها به سوئیچ دیگری کابلی اتصال دهیم.
مثال 3 )مثال دیگری میزنیم.
فرض کنید که دو سوئیچ لایه 2 و یک سوئیچ لایه 3 داریم. از هر سوئیچ لایه 2 کابلی به سوئیچ لایه 3 متصل نموده ایم. هدف ما ارتباط پورت 8 سوئیچ لایه 2 اول که switchB مینامیم به پورت 9 سوئیچ لایه 2 دوم که switchC مینامیم است.
برای این منظور به طور مثال ابتدا باید پورتهای 10 هر سوئیچ را Trunk نموده و به سوئیچ لایه 3 که switchA نام دارد متصل کنیم , یک vlan مشترک در هر 2 switch ایجاد کرده و پورتهای مورد نظر در switchB و switchC را عضو آن در آوریم و در switchA نیز پورتهای متصل به هر دو سوئیچ را trunk میکنیم .

 

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید