SNMP

SNMP چیست ؟

SNMP یک پروتکل برای مدیریت شبکه است که شما اون رو می تونید روی هر سیستمی (از جمله روترها) نصب کنید و به مدیریت و البته Monitoring شبکه خودتون بپردازید.

البته SNMP v1 & SNMP v2 مشکلات امنیتی زیادی دارد .

معمولاْ مدیران شبکه و افراد آشنایی زیادی با اون ندارند نمی تونند به خوبی اون رو manage کرده و به راحتی می شه سوء استفاده کرد

پروتکل SNMP پروتکلیست جهت کنترل و دریافت اطلاعات از کلیه تجهیزات تحت شبکه که این پروتکل را پشتیبانی میکنند.

این پروتکل در مجموع دارای دو متد بسیار مهم می باشدمتد SET و متد GET .متد SET جهت اعمال تنظیمات و متد GET جهت دریافت اطلاعات از قطعات IP Based مورد استفاده قرار می گیرد.معمولا در بحث SNMP مباحثی چون MIB و OID نیز مطرحست.هر Device تحت شبکه که پروتکل SNMP رو ساپورت می کنه OID های مربوط به خود رو داره.بطور مثال شما قصد دارید با کمک این پروتکل یک روتر سیسکو را از راه دور ریستار کنید برای این منظور شما بایستی با متد SET مقدار ( OID (.3.6.1.4.1.9.9.48.1.1.1.6.1 را ست نمود تا بتوانید از راه دور روتر را ریستار نمایید.البته بحث درمورد پروتکل SNMP بسیار وسیع تر از آنچیزیست که من اینجا مطرح نمود.مباحثی چون Trap و MIB Browser از جمله مطالبیست که در بحث پروتکل SNMP مطرح می باشد.
در دلفی در مجموع کامپوننت Indy این پروتکل موجود می باشد.

مزایای SNMP چیست ؟

بزرگترین مزیت استفاده از SNMP این است که SNMP برای سادگی طراحی شده و بنابراین کاربرد آن برای شبکه های بزرگ راحت است و زمان نصب آن کوتاه و بسیاری از فشارها و کارها را در شبکه کاهش میدهد. همچنین طراحی ساده آن این امکان را برای کاربر فراهم میکندکه برای متغیرهایی که میخواهد ببیند برنامه ریزی نماید و نمایش در سطح پایین برای متغیر های زیر انجام دهد :

الف ) عنوان متغیر

ب ) نوع داده متغیر ( به عنوان مثال : عدد صحیح , رشته )

ج ) عدم تفاوت در نوع متغیر که فقط خواندنی باشد یا قابل خواندن و نوشتن ( متغیر )
نتیجه تمام این ساده سازی ها این است که مدیریت شبکه ساده شده و بمقدار زیاد از فشارهای موجود کاسته میشود.

راه اندازی بر روی ویندوز سرور

سرویس SNMP بر روی انواع سیستم عامل های شرکت مایکروسافت وجود دارد ولی به صورت پیش فرض نصب نمی شود. در این آموزش نحوه نصب و فعال سازی این سرویس توضیح داده می شود. با انجام این کار سیستم های مانیتورینگ می توانند اطلاعات لازم را از سیستم عامل دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید