آموزش سیسکو CCNA جلسه دوم (Storing switch configuration files)

آموزش سیسکو CCNA

آموزش سیسکو CCNA جلسه دوم (Storing switch configuration files)

Storing   switch  configuration  files

درادامه  جلسه قبلی  که درباره hierarchical  صحبت کردیم , در این مقاله قصد داریم درباره memory  ها یا فضاهای ذخیره سازی در device  های  cisco   اشاره کنیم . پس درادامه با هزارسو همراه باشید.

آموزش سیسکو CCNA جلسه اول (ساختار hierarechical )

زمانی که شما یک config  خاصی را بروی  switch  انجام می دهید لازم هست که این config   ها را برروی switch  ذخیره کنیم می کنیم  مبنی براینکه درزمان قطعی برق یا reload  شدن device  مشکلی در config  دستگاه به وجود نیاید واین تنظیمات برروی switch  باقی بماند.

برروی switch  های شرکت cisco  چهار نوع memory  وجود دارد که قصد داریم که این چهار نوع memory memory   راطبق زیر تشریح کنیم.

RAM  :

که در برخی اوقات DRAM  هم شناخته می شود که اصطلاح dynamic random – access memory  می باشد .حافظه ای است که بصورت temperory عمل می کند که به این ترتیب که زمانی که config   خاصی را برروی دستگاه خود انجام می دهید در واقع این config  در داخل ram  قرار می گیرد و بعد ازreload  شدن یا درزمان خاموش شدن device  مورد نظرتمامی config  ها از بین خواهد رفت .

نکته دوم این است که زمانی که این تنظیمات را برروی device  ها اعمال می کنید نیاز به ذخیره سازی این تنظیمات ندارید ودر آن واحد این تنظیمات درداخل RAM  قرارمی گیرد (پس RAM   یک حافظه موقت است که اطلاعات درداخل آن قرار می گیرد که عمدتا در محیط switch  یا router   با عنوان running config  شناخته می شود .) زمانیکه برق اصلی دستگاه قطع شود یا این دستگاه reload  یا rebot  شود تمامی تنظیماتی که درداخل  RAM  قرار گرفته از جمله اطلاعات ARP cash  و routing table  و هم چنین current configuration  ازبین خواهد رفت.

ROM  :

Read – only memory   می باشد که در memory rom  ما program  یا به حالت boot stap  یا  boot helper  می باشد.

درواقع boot helper  برنامه ای است که برای ما image  مربوط به  ios  cisco  را پیدا می کند(عملیات مربوط به boot  ) واین  ios  راداخل  ram  reload  می کند تا درنهایت بتوانیم از این ios  استفاده کنیم .

Flash memory  :

فضایی است که مهمترین عضو device  رادرخودش نگه داری می کند یعنی  ios  را بروی خودش نگه می دارد وبا قطع برق و rebot  شدن اطلاعات آن نیزازبین نمی رود.

NVRAM  : NONVOLATILE RAM  در واقع این memory  همانند  hard disk  قرارگرفته برروی کامپیوترها می باشد که به این ترتیب که زمانی که قصد دارید  data  یا اطلاعات را برروی  hard  خود کپی نمایید تا در صورت قطعی برق یا reload  شدن دستگاه مشکل برای این اطلاعات به وجود نیاید.پس زمانی که قصد داریم تا config  هایی را که انجام داده ایم در یک حافظه مجزا ذخیره شود تا در هنگام قطع برق یا  reload  شدن دستگاه این تنظیمات دچار مشکل نشودکه این تنظیمات را درداخل nvram    یا startup  قرار دهیم.

درادامه نحوه boot  شدن  device  های cisco  را تشریح کنیم .

  • Perform power – on self test (post)
  • Load and run bootstrap code
  • Find the cisco ios software
  • Load the cisco ios software
  • Find the configuration
  • Load the configuration
  • Run the configuration cisco ios software

به طور کلی زمانی که شما switch  را روشن می کنید ابتدا برنامه post  اجرا می شود که برنامه post  اقدام به چک نمودن تمام بخشهای سخت افزاری  device  خواهد نمود تا در صورت مشکل برروی  device  این  مشکل را گزارش دهد .

بعد ازپشت سرگذاشتن برنامه post  نوبت به اجرا شدن برنامه bootstrap  می باشد که برنامه bootstrap   اقدام به find  نمودن  ios  device  خواهد نمود.وزمانی که این bootstrap    run  می شود ابتدا اولین  location  را که find  می کند memory flash  است که بعد از آن بعد از find نکردن ios   برروی  memory flash  به  tftp  مراجعه می کند ودر نهایت هم در صورت find  نکردن  ios  بروری TFTP SERVER   درداخل ROM   LOAD  می شود که یک mini ios  را run  می کند که در نهایت در محیط rom  قرار می گیریم.

 

نصب و راه اندازی تجهیزات سیسکو – خدمات سیسکو

تهیه وتنظیم : مصطفی مهاجر

 

آموزش سیسکو CCNA جلسه اول (ساختار hierarechical )
آموزش سیسکو CCNA جلسه دوم (Storing switch configuration files)
آموزش سیسکو CCNA جلسه سوم (Switch status from LED)
آموزش سیسکو CCNA جلسه چهارم (Accessing the cisco)
آموزش سیسکو CCNA جلسه پنجم (Configuraing cisco ios software)
آموزش سیسکو CCNA جلسه ششم (Introduction to vlans)
آموزش سیسکو CCNA جلسه هفتم (Introduction to trunk)
آموزش سیسکو CCNA جلسه هشتم (DYNAMIC TRUNKING PROTOCOL)
آموزش سیسکو CCNA جلسه نهم (VTP or vlan trunk protocol)
آموزش سیسکو CCNA جلسه دهم (Cisco discovery protocol (CDP))
آموزش سیسکو CCNA جلسه یازدهم (Port security)
آموزش سیسکو CCNA جلسه دوازدهم (Spanning tree protocol (STP))
آموزش سیسکو CCNA جلسه سیزدهم (type protocols direct)
آموزش سیسکو CCNA جلسه چهاردهم (RIP-ospf -eigrp)
آموزش سیسکو CCNA قسمت پانزدهم – پایانی (ACL)

تلگرام هزارسو

 

 

دیدگاهتان را بنویسید