آموزش سیسکو CCNA جلسه چهارم (Accessing the cisco)

آموزش سیسکو CCNA جلسه چهارم (Accessing the cisco)

درادامه جلسه  قبلی که درباره LED  های برروی  تجهیزات cisco  صحبت کردیم در این مقاله می خواهیم درباره روش دسترسی به محیط های cisco

صحبت کنیم پس در ادامه با هزارسو همراه شوید.

تجهیزات شرکت cisco  دارای یک سیستم عاملی هستند که با نام ios   شناخته می شوند  که به نام internwork operating system  یا به اختصار ios  نامیده می شود.درواقع این سیستم عامل یک محیط command line  را برای ما  فراهم می کند که با نام CLI  شناخته می شود که مخفف  command line interfase  است .

در این محیط می توانیم تنظیمات مربوط به device  مورد نظر را انجام بدیم و بعداز ان اقدام به implements   این تنظیمات  نماییم.یا به اصطلاح آن را config  نماییم .

ما به دوروش می توانیم به محیط cli  تجهیزات  cisco  دسترسی داشته باشیم .

The switch cli can be accessed through tow popular methods

. DIRECTLY – CONSOLE

.REMOTLY – TELNET  OR SSH

که در روش اول از طریق پورت CONSOL  می توانیم از طریق یک کابل مخصوص به SWITCH  یا ROUTER  های CISCO  متصل شویم و تنظیمات ابتدایی خود را که شامل BASIC CONFIGURATION  است را انجام دهید .

باتوجه به شکل نحوه اتصال به صورت ابتدایی که از طریق کابلی به نام rollover  که ازیک سمت پورت آن به صورت سریال و سمت دیگراین کابل به صورت RJ-45  است به نمایش گذاشته شده است.

 بعد از اتصال کابلها می توان ازبرنامه ای با نام  PUTTY  جهت دسترسی به محیط CLI  ازطریق کامپیوتر دسترسی داشت.

بعدازاتصال ازطریق پورت consol  و ورود ازطریق برنامه putty  که محیط آن در شکل زیر به نمایش درامده است به صورت الزاما باید در مرحله config  اولیه به روش consol  وارد شویم وبعد از config   به صورت اولیه و یا تنظیمات اولیه در مرحله بعدی config  بصورت advance  به سراغ روش دسترسی ازطریق  SSH  یا TELNET  می رویم.

نکته ای که مدنظر می باشد این است که جهت استفاده از این برنامه پورت مورد نظر را از باید ازنوع serial  اتخاب کرد وپس از انتخاب می توان وارد محیط CLI  شد.

اگر قراراست ازطریق Hyper terminal  وارد شد باید این تنظیمات را هم مد نظر قرار داد.

1-speed – 9600

2-data bits – 8

3- parity – none

4 – stop bits – 1

5 – flow control – none

اما باروند رو به رشد تجهیزات روشهای مختلفی برروی پورت consol  به وجود امد به این ترتیب که در ابتدا ازیک کابلی به نام  rollover cable  استفاده می شد که این کابل دارای یک پورت سریال در یک سمت و در سمت دیگر به صورت RJ-45   بود.همانطور که در شماره 1 دراین شکل مشاهده می کنید.

اما با گسترس رو به رشد MAIN BORD  ها و هم چنین نیاز استفاده از لب تاب ها هم مورد نیاز شد ورشد چشمگیر فناوری cable  های جدیدی امد که در یک سمت آن دارای پورت  RJ-45  ودرسمت دیگر آن دارای  cable   USB  بود  که در شکل بالا شماره 2 مشخص شده است .

اما شرکت  CISCO  تجهیزات جدیدی را عرضه کرد که در کنار پورت RJ-45  یک MINI USB  هم قرار داده شده تا طریق  USB  بتوان به آن وصل شد که در شکل شماره 3 هم امده است.

بعد از وارد شدن به محیط CLI  باید تنظیمات اولیه ازجمله انتخاب یک name  برای دستگاه یا  hostname  و ip address  و مشخص نمودن  time  برای دستگاه از جمله config  های اولیه می باشد را انجام داد.

 

درکنارآن می توان config    line vty   را هم انجام داد  که ازطریق telnet  یا  ssh  می توان به محیط CLI  دسرسی داشت . TELNET  برروی پورت  TCP/IP 22  و SSH  برروی پورت TCP/IP  23  انجام می شود که ازاین دوتا پورت می توانیم به صورت  remotely  استفاده کنیم .

اما تفاوتی که بین telnet  و ssh  وجود دارد در این است که در سرویس  telnet  زمانی که اقدام stablish  نمودن بین device  خودمان و یا switch  یا router  مربوطه می کنیم پسورد به صورت  clear text   یا plain text  ایجاد می شود ودرکنار آن سرویس  ssh  این ارتباط را  hash  یا encrypt  می کند.

 

آموزش سیسکو CCNA جلسه سوم (Switch status from LED)

نصب و راه اندازی تجهیزات سیسکو – خدمات سیسکو

تهیه وتنظیم : مصطفی مهاجر

 

آموزش سیسکو CCNA جلسه اول (ساختار hierarechical )
آموزش سیسکو CCNA جلسه دوم (Storing switch configuration files)
آموزش سیسکو CCNA جلسه سوم (Switch status from LED)
آموزش سیسکو CCNA جلسه چهارم (Accessing the cisco)
آموزش سیسکو CCNA جلسه پنجم (Configuraing cisco ios software)
آموزش سیسکو CCNA جلسه ششم (Introduction to vlans)
آموزش سیسکو CCNA جلسه هفتم (Introduction to trunk)
آموزش سیسکو CCNA جلسه هشتم (DYNAMIC TRUNKING PROTOCOL)
آموزش سیسکو CCNA جلسه نهم (VTP or vlan trunk protocol)
آموزش سیسکو CCNA جلسه دهم (Cisco discovery protocol (CDP))
آموزش سیسکو CCNA جلسه یازدهم (Port security)
آموزش سیسکو CCNA جلسه دوازدهم (Spanning tree protocol (STP))
آموزش سیسکو CCNA جلسه سیزدهم (type protocols direct)
آموزش سیسکو CCNA جلسه چهاردهم (RIP-ospf -eigrp)
آموزش سیسکو CCNA قسمت پانزدهم – پایانی (ACL)

تلگرام هزارسو

 

دیدگاهتان را بنویسید