سرویس DHCP چیست؟

سرویس DHCP چیست؟

سرویس DHCP چیست؟

DHCP یک پروتکل Server/client است که به صورت اتوماتیک به Client ها IP و اطلاعاتی نظیر Subnet و Default Getaway و DNS را ارائه می دهد.

RFC2132 و RFC2131 از DHCP به عنوان نیروی ضربتی مهندسی اینترنت بر اساس پروتکلBootstrap   تعریف می کند. پروتکلی که با استفاده از DHCP بسیار از جزئیات را پیاده سازی می کند. DHCP به Client اجازه می دهد که تنظیمات مربوط به TCP/IP را از روی DHCP دریافت کنند.

DHCP که یکی از سرویس های ویندوز سرور 2012 می باشد به عنوان یک جزء اختیاری در شبکه محسوب شد و می تواند به تمام Client های دارای سیستم عامل ویندوز مانند ویستا، سرور، XP، 2000، 95   و غیره یک آدرس IP اختصاص بدهد.

همچنین DHCP میتواند به عنوان یک سرویس در مودم های ADSL، روترهای شبکه و یا سوئیچهای لایه 3 اجرا شود.

DHCP یک طرح استاندارد IP برای کاهش پیچیدگی مدیریت آدرس دهی و تنظیمات،به وسیله استفاده از سروری که به صورت صحیح IP  آدرس ها و تنظیمات مربوط و جزئیات آنرا مدیریت می کند .

تمام کامپیوتر ها و دیگر دستگاه ها، برای اینکه در شبکه ای که مبتنی بر TCP/IP است عملکرد صحیحی داشته باشند باید یک آدرس IP داشته باشند.

IP Address ها می توانند هم به صورت دستی Static برروی PC ها تنظیم شوند و هم به صورت اتوماتیک از یک DHCP Server آدرس IP دریافت کنند. بیشتر سیستم عامل ها به صورت پیش فرض به دنبال IP آدرس در شبکه هستند بنابراین هیج تنظیماتی لازم نیست برروی کلاینت ها صورت بگیرد، برای پیاده سازی یک شبکه با قابلیت DHCP قدم اول راه اندازی یک DHCP سرور است.

قبل از اینکه DHCP سرور  برای کلاینت ها IP فراهم کند باید یک رنجIP  برای سرور تعریف شود . این رنج به عنوان scope شناخته می شود که برای هر  subnet فیزیکی که در شبکه شما است یک تک IP پیشنهاد می دهد . به عنوان مثال اگر شما دو subnet دارید DHCP Server شما باید به هر دوی آنها متصل باشد و شما برای هر subnet یک scope مجزا تعریف کنید .

سرویس DHCP چیست؟

چرا DHCP استفاده می شود ؟

هر دستگاه که در شبکه است باید یک IP منحصر به فرد برای دسترسی به شبکه و منابع آن داشته باشد بدون DHCP ، آدرس IP  برای کامپیوتر های جدید و یا pc هایی که از یک Subnet به Subnet دیگر انتقال یافته اند باید به صورت دستی تنظیم شود و یا آدرس IP برای PC هایی که از شبکه ما حذف شده اند هم باید به صورت دستی اصلاح شود .

با سرویس DHCP تمام این فرآیند به صورت اتوماتیک و مدیریت مرکزی اداره می شود.

سرور DHCP آدرس های IP را در Pool خود ذخیره می کند و به هر کلاینت که در شبکه شروع به کار می کند IP اجاره می دهد به خاطر اینکه آدرس های IP داینامیک اجاره ای نسبت به  IP دستی مدت زمان طولانی استفاده نمی شود و به صورت اتوماتیک برای دوباره اختصاص داده شدن به کلاینت ها به Pool  برگردانده می شود.

مدیر شبکه DHCP سررو را ایجاد می کند که شامل تنظیمات و اطلاعات مربوط به TCP/IP و همچنین تنظیمات آدرس دهی برای Client ها و پیشنهاد IP ها ی اجازه ای به آنها می شود .

سرویس DHCP چیست؟

 سرور DHCP تنظیمات و اطلاعات را در یک دیتابیس که شامل موارد زیر است ذخیره می کند  :

  • آدرس های IP معتبر که در pool حفظ می شود . اختصاص دادن IP به کلاینت ها و همچنین آدرس های محدود شده ( برای اختصاص دادن به PC های خاص )
  • رزرو IP آدرس ها همراه با Client های خاص DHCP که شامل انتساب یک IP آدرس به یک Client  می شود .
  • مدت زمان اجاره یا طول مدتی که IP قرار است استفاده شود یا تمدید اجاره نامه
  • آدرس DNS و Default Gateway ای که همراه IP باید به کلاینت ها تخصیص داده شود.

ویدئو : راه اندازی DHCP در میکروتیک

DHCP چه چیزی را می تواند برای ما محیا کند؟

زمانی که شما یک DHCP سرور را در شبکه خود راه اندازی می کنید می توانید به صورت اتوماتیک برای کلاینت ها و دیگر دستگاه های مبتنی TCP/IP آدرس IP تهیه کنید .

سرویس DHCP چیست؟

همچنین می توان با تنظیمات و پارامتر های اضافه این سرویس امکانات بیشتری برای کلاینت ها و دیگر دستگاه ها مهیا کنید .

که به آنها اجازه می دهد که به منابع شبکه های دیگر دسترسی پیدا کنیم مثل DNS Server  و  Wins server این تکنولوژی Server/Client که سرور DHCP قادر می سازد که به کامپیوتر ها و دستگاه های دیگر که به عنوان DHCP قادر می سازد که به کامپیوتر و دستگاه های دیگر که به عنوان DHCP Client هستند IP آدرس اختصاص یا اجاره می دهد .

شما توسط سرویس DHCP می توانید موارد زیر را انجام دهید :

  • اجاره یک IP آدرس برای مدت معین به کلاینتها و تمدید دوباره IP های اجاره ای به صورت اتوماتیک برای کلاینت هایی که آن را درخواست می کنند.
  • به روز رسانی پارامتر های مربوط به DHCP Client ها توسط DHCP Server و تنظیمات Scope به جای انجام این اعمال به صورت دستی برروی هر کامپیوتر
  • رزرو IP آدرس برای دستگاه ها و کامپیوتر های معین که همیشه باید همان IP آدرس را داشته باشند .
  • Exclude کردن یک رنج مشخص از IP آدرس ها برای توزیع برروی سرور ها ، روتر ها و دستگاه های دیگر.
  • ارائه خدمات به بسیاری از subnet ها) اگر روترهاییکه بین Dhcp سرور و subnet ها هستند تنظیمات مربوط بهAgent  DHCP را داشته باشند . (
  • تنظیمات DHCP سرور برای انجام خدمات DNS به کلاینت ها
  • ارائه آدرس Multicast برای کلاینت ها

راهنمایی پیاده سازی سرویس DHCP

 امروزه آدرس دهی کلاینت ها به صورت اتوماتیک Dynamic در شبکه های بزرگ مورد نیاز است به همین خاطر آدرس دهی IP ها به صورت اتوماتیک و مرکزی و ساده، به ما برای جلوگیری از بهم ریخته شدن IP Address در شبکه کمک میکند.

با استفاده از تنظیمات DHCP شما می توانید سرور خود را برای طیف گسترده ای از تنظیمات برای زمانی IP آدرس ها را اجاره یا اختصاص می دهید .

تنظیم کنید ، این به شما اجازه می دهد که تعداد زیادی کامپیوتر در یک زمان تنظیم کنید و تنظیمات را در صورت لزوم تغییر دهید

DHCP می تواند اتوماسیون و تمرکز را برای انواع مختلف سازمان ها فراهم کند: شامل سازمان هایی که یک جمعیت بزرگ از دارندگان موبایل هستند یا این که در آن سازمان تنظیمات مرتبا تغییر می کند.

 

 سرویس DHCP چیست؟

 

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید