میکروتیک چیست ؟

میکروتیک

میکروتیک چیست ؟

شرکت میکروتیک MikroTik در سال 1995 در لتویا ( اروپای شرقی) توسط دو دانشجو MIT آمریکا تاسیس شد اولین محصول این شرکت سیستم عامل میکروتیک بود که توسط نگارشی از سیستم عامل لینوکس بنیان گذاشته شد.

همزمان با شروع استفاده از استاندارد 802.11 در تکنولوژی وایرلس امکان استفاده از این تکنولوژی در این سیستم عامل نیز افزوده شد. یکی از اهداف این شرکت ارائه تجهیزاتی هم رده محصولات سیسکو با قیمتی بسیار پایین تر بود.

در واقع هدف از ایجاد سیستم عامل، رقابت با سیستم عامل معروف IOS سیسکو بود که برروی PC ها نصب می شود و ارائه ی امکانات بی نظیری از جمله روتینگ، فایروال، VPN، مانیتورینگ، Qos ،Hotspot ،Load Balancing و سرویس های کار آمد دیگری که در مدیریت شبکه ها است.

یکی از عوامل پیشرفت این سیستم عامل پایداری آن در ارائه سرویس ها در شبکه های کوچک، متوسط و بزرگ بود که تمام کاربران خود را تحت تاثیر قرار می داد.در ادامه با هزارسو همراه باشید.

یکی دیگر از مزایای این سیستم عامل نسبت به رقبای قدرتمند خود امکان کانفیگ توسط یک نرم افزار به نام winbox در سیستم عامل ویندوز بود که با محیط کاربری گرافیکی احساس راحتی بالایی به کاربران خود جهت تنظیمات این دستگاه می دهد.

routerboard

محصولات میکروتیک

در سال 2002 میکروتیک به این نتیجه رسید که برای پایداری بالاتر در سخت افزار معمولی PC باید وارد تولید سخت افزار های جدیدی برای سیستم عامل خود شود.

این موضوع نشان دهنده این بود که میکروتیک دیگر به دلایلی به همه PC ها اعتماد ندارد، زیرا PC ها تنوع زیادی داشتند و برای محیط های حرفه ای شبکه ساخته نشده بودند، مشتریان نمی توانستند یک PC بزرگ و غیر پایدار را درشبکه های بزرگ استفاده کنند. ناگزیر میکروتیک تصمیم به تولید محصولات سخت افزاری با نام  Routerboard کرد.

این محصولات سخت افزاری یک نسخه از PC های معمولی در ابعاد کوچک بودند که برای شبکه ها طراحی شده بود.

میکروتیک در این سالها با پیشرفت سیستم عامل خود، پیشرفت های زیادی در سخت افزار های خود به وجود آورد.

که این موضوع منجر به آن شد که ارائه دهندگان سرویس های اینترنتی بزرگ در اقساط نقاط جهان از جمله ایران به استفاده از میکروتیک به جای محصولاتی از قبیل سیسکو روی آورند.

تفاوت سخت افزار ها در منابع  سخت افزاری مانند CPU، رم، لایسنس، پورت های شبکه و اسلات های آن است میکروتیک همیشه تمایل داشته تکنولوژی ها و ایده های روز دنیا را در نرم افزار و سخت افزار خود توسعه دهد.

مشاهده محصولات میکروتیک موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

دلایل اصلی محبوبیت محصولات میکروتیک

    1 – علت اصلی محبوبیت تجهیزات و راهکارهای شبکه مبتنی بر میکروتیک این بود که طراحان و کارشناسان شبکه میتوانستند با هزینه های مقرون به صرفه، سناریو های پیچیده خود را که از قابلیت های متنوع لایه 2 و 3 شبکه همانند فایروال، تنطیم و کنترل ترافیک، ایجاد تونل های متنوع  و … بهره میبردند، بوسیله سیستم عامل میکروتیک به راحتی پیاده سازی نمایند.
    2 – با ترکیب روتربوردهای میکروتیک با کارت های وایرلس شرکت های بزرگ تولید کننده کارت های وایرلس همچون Ubiquiti و Compex امکان بوجود آوردن رادیو های انتقال دیتای خیلی کارآمد و متنوع بر اساس نیاز مشتری بوجود آمد.

در ابتدا روتربوردهای میکروتیک از پردازنده هایی با معماری MIPS استفاده میکردند و تنها با کمک بوردهای میکروتیک و جعبه های میکروتیک یا شرکت های تولید کننده تجهیزات جانبی میکروتیک همچون RF Elements و یا Acconet میشد اپلاینسی به صورت دست ساز و اسمبل شده به عنوان روتر ایجاد نمود.

ولی به مرور زمان وبا افزایش قدرت میکروتیک و پیشرفت تکنولوژی، امروزه میکروتیک انواع روترهای اترنت و وایرلس و اوت دور خود را به صورت یک دستگاه کامل و شکیل با تجهیزات نصب در اختیار مشتری قرار می دهد و دیگر نیازی به اسمبل کردن و ساختن یک روتر دست ساز نمی باشد.

در حال حاضر با توجه به قدرت شرکت میکروتیک در تولید سخت افزار های به روز و پر کارآمد؛ و با پیشرفت سیستم عامل این شرکت در بهره برداری بهینه از منابع این سخت افزار ها ، میکروتیک دست به تولید انواع  روتر ها از روتر های کوچک و ارزان قیمت گرفته تا روترهای High End پر قدرت و چند هسته ای با پردازنده های قوی تحت نام Cloud Core Router  زده است.

که با در اختیار داشتن 36 هسته 1.2 گیگاهرتزی با سرعت و قدرتی باور نکردنی می توانند بیش از 20,000,000 بیست میلیون پکت در ثانیه را پردازش کنند!

مشاهده محصولات میکروتیک موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

درباره سیستم عامل میکروتیک (MikroTik Router OS ) :

پس از مدتی شرکت میکروتیک یک سیستم عامل با نام MikroTik Router OS تولید کرد. این سیستم عامل ، یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که روی هر سیستمی حتی سیستم های معمولی به راحتی نصب می شود و قابلیت های زیادی را برای سیستم به همراه می آورد.

از جمله این قابلیت های میکروتیک ، VPN ، Firewall ، کنترل پهنای باند ، هات اسپات و قابلیت وایرلس می باشد.

جالب است بدانید که این سیستم عامل به راحتی می تواند در انواع محیط ها (کوچک ، متوسط و بزرگ) استفاده شود. رابط گرافیکی این سیستم عامل روتر نرم افزاری به نام winbox می باشد که کار کردن با آن بسیار راحت و دلنشین می باشد.

این سیستم عامل آنقدر قابلیت های گوناگون دارد که می تواند در مصارف مختلف مورد استفاده قرار گیرد. یکی از این قابلیت ها روتر و مسیریاب با قابلیت عملکر و سازگاری با پروتکل های استاندارد مسیریابی می باشد ( استاتیک ، داینامیک).

از دیگر قابلیت های آن می توان به آن اشاره کرد که سویچ های میکروتیک لایه ۳ و ۲ در سطح شبکه با قابلیت های فایروالینگ ( دیوار آتش ) را دارد. همچنین فایروال و دیوار آتش بسیار انعطافپذیر با قابلیت Stateful را دارا است ( Filtering , Nat , Mangle ).

همچنین قابل ذکر است که یکی از قوی ترین روترهای جهان روتر های چند هسته ای میکروتیک می باشد که گزینه ی بسیار مناسبی برای استفاده در core شبکه های بزرگ است.

محصول اصلی میکروتیک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که به عنوان MikroTik RouterOS شناخته می شود.

با نصب بر روی سخت افزار اختصاصی همان شرکت (RouterBOARD) و یا بر روی رایانه های استاندارد مبتنی بر x86، سخت افزار را به یک مسیریاب شبکه تبدیل می کند و بسیاری از ویژگی های اضافه مختلف را به اجرا در می آورد.

مانند دیواره آتش، خدمات دهنده و سرویس گیرنده شبکه خصوصی مجازی (VPN) ، شکل دهنده و ارتقا دهنده کیفیت خدمات پهنای باند. همچنین ویژگی نقطه دسترسی (Access Point) و دیگر ویژگی ها را در شبکه های بیسیم بازی می کند.

به منظور ارتقای سطح عملکرد این سیستم عامل باید مجوز (لایسنس) هر ویژگی را دریافت کرد. برنامه کاربردی این شرکت برای سیستم عامل مایکروسافت ویندوز، Winbox نام دارد؛ که یک رابط گرافیکی کاربر برای پیکربندی مسیریاب و نظارت بر کارکرد آن فراهم می کند.

درعین حال RouterOS امکان دسترسی را از طریق FTP، telnet، و SSH مهیا می کند. به علاوه، برای مدیریت و نظارت یک برنامه کاربردی رابط (API) جهت دسترسی مستقیم از طریق برنامه های کاربردی نیز وجود دارد .

سیستم ‌عامل میکروتیک در واقع همان هسته مرکزی دستگاه‌های میکروتیک اند و مشابه سیستم‌ عامل در روترهای سیسکو عمل می‌کنند.

در حال حاضر جدیدترین سیستم‌ عاملی که توسط شرکت میکروتیک ارائه شده نسخه ۵٫۲۲ می‌باشد که نسخه پایدار و قابل اطمینان این سیستم‌ عامل است، البته نسخه آزمایشی ۲/۴ هم برای علاقه‌مندان ارائه شده‌است.

ویژگی های سیستم عامل MikroTik  Router OS

RouterOS  از بسیاری برنامه های کاربردی که توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنت استفاده شده می شود پشتیبانی می کند. به عنوان مثال OSPF و سوئیچینگ برچسب چندقرارداری (VPLS / MPLS).

پشتیبانی محصول توسط میکروتیک از طریق انجمن و ویکی انجام می گیرد. بدین وسیله نمونه هایی از تنظیمات حرفه ای و کلی ارائه می شود. RouterOS از IPv4 و | پروتکل_اینترنت_نسخه_۴ (IPv4) را و همچنین پروتکل_اینترنت_نسخه_۶ (از IPv6).

پشتیانی رابط های شبکه در این نرم افزار تقریبا شامل تمام رابط های شبکه (NIC) که هسته لینوکس ۲٫۶٫۱۶ پشتیبانی می کند، بجز رابط بی سیم. که در این بین رابط های ساخت Atheros و PRISM مستثنی هستند.

مجوز استفاده

میکروتیک برای کاهش هزینه‌ ها از مجوزهای‏ مختلفی در بکارگیری دستگاه‌ها استفاده کرده‌است آنچه امروز قابل ارائه است مجوزهای سطح سه، چهار، پنچ و شش است.

هرگاه شما دستگاه میکروتیک را خریداری می‌کنید بر روی آن دستگاه شما مجوز استفاده با یکی از سطوح سه، چهار، پنچ و یا ۶ را دارید.

هر مجوز امکان مدیریت کاربران بیشتری را در شبکه به شما می‌دهد. بالاترین سطح مجوز که سطح شش است به شما امکان مدیریت در تمامی امکانات و کاربران نامحدود را می‌دهد.

مدارک رسمی میکروتیک

میکروتیک برای هر بخش از عملکرد سیستم عامل خود و آشنایی کاربران اقدام به تفکیک و ایجاد سر فصل های آموزشی نموده است که این سر فصل های آموزشی در ۶ گروه مختلف و در ۳ سطح تقسیم بندی شده است .

 شرکت میکروتیک برخلاف شرکت هایی نظیر مایکروسافت ، سیسکو ، جونیپر و … صرفا جهت ارائه مدارک بین المللی اقدام به ایجاد سرفصل های آموزشی نکرده است .

در حالی که فقط جهت آموزش افراد برای آشنایی با این سخت افزار ها و ورو افراد متخصص در بازار کار و صنعت شبکه و فناوری اطلاعات و ترویج استفاده صحیح از سیستم عامل RouterOS اقدام به برگذاری دوره های آموزشی نموده است .

بنا به همین دلیل ، دوره های آموزشی میکروتیک فقط توسط مدرسین رسمی و نخبه این شرکت بصورت کاملا رسمی و بین المللی برگذار میشود و فقط مدرسین رسمی میکروتیک قادر به برگذاری آزمون بین المللی میکروتیک در پایان هر دوره آموزشی میباشند .

بنا بر این بدون شرکت در دوره های آموزشی و کلاس های فنی میکروتیک به هیچ عنوان فرد نمیتواند در آزمون های بین المللی میکروتیک شرکت نماید .

 دوره های میکروتیک شامل ۶ عنوان آموزشی زیر میباشد که هر عنوان آموزشی به خود خود یک سر فصل آموزشی به همراه دارد .
        MTCNA – MikroTik Certified Network Associate
        MTCRE – MikroTik Certified Routing Engineer
        MTCWE – MikroTik Certified Wireless Engineer
        MTCTCE – MikroTik Certified Traffic Control Engineer
        MTCUME – MikroTik Certified User Management Engineer
        MTCINE – MikroTik Certified Inter-networking Engineer
    شش مدرک اصلی میکروتیک به ۳ سطح زیر دسته بندی میشود که هر سطح عنوان خاص مطعلق به خود را دارد .
        Basic Level :
            MTCNA
        Engineer Level 1 :
            MTCRE
            MTCWE
            MTCTCE
        Engineer Level 2 :
            MTCUME

مشاهده محصولات میکروتیک موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید