آموزش امکان سنجی لینک وایرلس از طریق برنامه wireless link calculator میکروتیک

امکان سنجی لینک وایرلس از طریق برنامه wireless link calculator میکروتیک

آموزش امکان سنجی لینک وایرلس از طریق برنامه wireless link calculator میکروتیک

بسیاری از افراد و شرکت ها جهت اتصال شبکه شعبه قبلی به شعبه جدید خود و یا انتقال تصاویر و خط تلفن هایشان نیاز به یک بستر ارتباطی پیدا میکنند که شامل موارد زیر است:

1-استفاده از کابل شبکه (در فواصل کمتر) یا فیبر نوری (در فواصل بالاتر)

2-استفاده از ارتباط رادیویی نقطه به نقطه

3-استفاده از اینترنت

هر یک از موارد بالا دارای مزایا و معایبی هستند؛ برای مثال ایجاد یک شبکه با بستر فیبر نوری نیازمند بررسی عواملی همچون هزینه تجهیزات و اجرا، افت سیگنال در فیبر نوری، هماهنگی تجهیزات، بستر عبور کابل فیبر نوری، محدودیت های عمرانی، و چندین پارامتر دیگر را باید در نظر بگیرید که بدلیل هزینه های بسیار بالای طراحی و تجهیزات برای بسیاری از شرکتهای خصوصی و دولتی به صرفه نمیباشد.

بنابراین اگر شرکتی نیاز به ایجاد این بستر داشته باشد باید شرایط را بررسی نماید و با توجه به نیازی که دارد این بستر را ایجاد کند.

بستر ارتباط رادیویی از جمله مواردیست که با توجه به هزینه ی به صرفه نسبت به بستر فیبر و پهنای باند بالاتر و امنیت قابل قبول نسبت به بستر اینترنت میتواند بهترین گزینه برای بسیاری از شرکتها باشد که البته نیازمند امکان سنجی قبل از ایجاد بستر میباشد.

به همین دلیل لازم دونستم مقاله ای برای امکان سنجی نقاط از طریق نرم افزار میکروتیک در اختیارتون قرار بدم. در ادامه با هزارسو همراه باشید.

به این منظور وارد لینک https://mikrotik.com/calculator  شوید:

  1. ابتدا نقاط خود را بصورت دقیق روی نقشه مشخص کنید.
  2. در قسمت بالا سمت راست نقشه نمودار ارتفاع را در مشاهده خواهید کرد.*توجه کنید که این ارتفاع از سطح زمین محاسبه شده است و برای دانستن ارتفاع واقعی باید  به ازای هر ساختمان و متراژ هر دکل محاسبه شود تا ارتفاع دو نقطه بصورت دقیق بدست آید. همچنین باید ساختمان های موجود بین مسیر نیز در نظر گرفت (در واقع باید دید مستقیم در دو نقطه نسبت به هم داشته باشیم و هیچ مانعی بین مسیر نباشد)
  3. از بخش frequency فرکانس دستگاه مورد نظر خود را مشخص کنید. برای مشاهده رادیوهای وایرلس میکروتیک ما اینجا کلیک کنید.

 

  1. از بخش Desired data rate پهنای باند مورد نیاز رو مشخص کنید.
  2. از بخش TX device نوع دستگاه (رادیو یا انتن) خود را پیدا کنید (توجه کنید که TX برای ارسال داده است).
  3. از بخش RX device نیز همانند بخش قبل عمل کنید (RX نیز برای دریافت داده است).*برای مشاهده مشخصات هر دستگاه میتوانید روی عکس آن دستگاه کلیک کنید.
  4. در آخر روی Calculate link کلیک کنید تا مشخصات لینک و قابلیت برقراری لینک نمایش داده شود.

مشخصات لینک وایرلس:

  • Distance: میزان فاصله بین دو نقطه مشخص شده است که لازم است بر اساس آن رادیوی مناسب انتخاب شود.
  • Free Space Path Loss: این پارامتر از دست دادن قدرت سیگنال موج الکترومغناطیسی است که از طریق مسیر خطی از طریق فضای آزاد (معمولا هوا) حاصل می شود در واقع میزان از دست رفتن سیگنالهای شما از طریق فضای آزاد و هوا است و هیچ مانع فیزیکی باعث به وجود آمدن آن نیست.

ارائه تمامی خدمات راه اندازی شبکه های وایرلس

  • Rx و Theoretical signal level at TX: سطح تئوری سیگنال فرستنده و گیرنده که (بهتر است این عدد از منفی 60 کمتر نباشد و در بهترین حالت حدود منفی 40 است)

 

  • Link status: نشان دهنده آن است که آیا لینک برقرار میشود یا خیر و شامل حالت های زیر است:
  • Reliable: لینک معتبر است و برقرار میشود

*گاهی اوقات همراه با جمله Link is possible but very high antenna tower is required که یعنی لینک قابل برقرار شدن است اما دکل بلند نیاز دارد.

  •  :Link impossible یعنی برقراری لینک شما به دلیل وجود اختلاف ارتفاع زیاد و یا مسافت طولانی با این رادیو امکان پذیر نیست.

 

  • Unreliable: لینک قابل اعتماد نیست و ممکن است پهنای باند کمی به شما بدهد.
  • همچنین گاهی اوقات Fresnel zone نیز توسط برنامه مشخص میشود که نشان دهنده آن است که چه مقدار از سیگنال بطور کامل به گیرنده فرستاده میشود.

در آخر باید به این نکته نیز اشاره کرد که برای ایجاد یک لینک علاوه بر عوامل بالا مانند: مسافت و ارتفاع؛ باید نویز محیط نیز مورد بررسی قرار داد که در کلان شهرها این عدد قابل توجه است و نباید آن را نادیده گرفت.

 

 

دیدگاه (2)

دیدگاهتان را بنویسید