ده نکته مفید مجازی سازی که هر ادمین شبکه ای باید به آنها توجه کند

مجازی سازی

ده نکته مفید مجازی سازی که هر ادمین شبکه ای باید به آنها توجه کند

مجازی سازی می‌تواند موجب کاهش هزینه‌ها، تسهیل امور مدیریتی، و توانمند ساختن یک سازمان در بهره وری هر چه بیشتر از سرمایه‌های فنی خود شود. نکاتی که در ادامه می‌خوانید به شما کمک می‌کند تا از این منافع بهره مند شوید.

مجازی سازی برای تمامی شرکت‌ها در هر اندازه‌ای که باشند به یک ضرورت تبدیل شده است. از شرکت های بسیار کوچک تا شرکت های بزرگ خدمات تولید, مجازی سازی کمک می‌کند تا از سخت‌افزارهای خود بهره وری بیشتری کنند و این سخت افزارها برای شرکت ‌های خود نسبت به سابق کار بیشتری انجام دهند. این فناوری برای بسیاری از شرکت‌ها کاملاً جدید، اما برای بقیه کهنه و قدیمی شده است.

صرف نظر از این که شما در چه موقعیتی هستید، مجازی سازی یک فناوری گسترده با اجزای متحرک فراوان است. داشتن دانش انجام کاری به بهترین وجه که متناسب با نیازهایتان باشد باید هدف اصلی شما و تیم IT شرکتتان باشد. با در نظر گرفتن این ایده، در ادامه به بررسی ۱۰ نکته راجع به مجازی سازی می‌پردازیم که نباید توسط مدیران شبکه نادیده گرفته شوند. البته منظور ما آن دسته از مدیران شبکه است که تازه این فناوری را مد نظر قرار داده‌اند (یا قبلاً راجع به آن بررسی دقیقی کرده‌اند).در ادامه با هزارسو همراه باشید.


سخت افزار مجازی سازی

۱: سخت افزار را برای ظرفیت مجازی برنامه ریزی کنید

هنگامی که در مراحل اولیه برنامه ریزی محیط مجازی خود هستید، اشتباهاً سخت افزاری را خریداری نکنید که توان مدیریت باری که مجازی سازی روی آن قرار می دهد را ندارد. در این زمینه شما نیاز به تعمق بیش از حد معمول دارید. به یاد داشته باشید که سرور شما ممکن است میزبانی ماشین‌های مجازی متعددی را بر عهده گیرد، بنابراین باید قدرت اولیه و همچنین فضای لازم برای رشد را داشته باشد. در نهایت شما به سرور میزبانی نیاز دارید که مختص ماشین‌های مجازی باشد. ظرفیت را دو برابر اندازه گیری کنید، با اعمال هر ماشین مجازی یک ظرفیت کم کنید. تصور نکنید که یک ماشین مجازی فضای کمی را بر روی سرور اشغال می‌کند. و همچنین فرض را بر این نگذارید که سرور  شما تنها میزبان یک ماشین مجازی است.

۲: طول عمر هر ماشین مجازی را پیگیری کنید

من از برخی مدیران شبکه شنیده‌ام که یک ماشین مجازی را رها کرده و با کمترین و حتی بدون نظارت گذاشته‌اند که کار خود را بکند. شما باید تمامی ماشین‌های مجازی خود را از ابتدا تابه انتها پیگیری کنید. همچنین همیشه باید راجع به این که ماشین‌های مجازی تا چه اندازه گسترش یافته ‌اند، وضعیت کنونی آنها چیست، چه مقدار ترافیک را به خود اختصاص داده‌اند، و هر نوع اطلاعات دیگری که به دست می‌آورید، مطلع باشید. موضوع بسیار وسوسه انگیز این است که بگویند: ماشین‌های مجازی را “تنظیم کن و فراموش کن”، اما این یک اشتباه فاحش است و می‌تواند شما را در دنیایی از مشکلات فرو ببرد. نرم افزار مانیتورینگ میزان استفاده از پهنای باند توسط هر یک از ماشین های مجازی را به شما نمایش می دهد و شما به آسانی ماشین هایی که بیشترین ترافیک شبکه را دارند شناسایی و مدیریت خواهید کرد.

ftp_server_icon

۳: هر چیزی را مجازی سازی نکنید

هر چیزی را نباید مجازی سازی کرد. منظور سرور FTP است که تنها ترافیک داخلی چندین کاربر را دریافت می‌کند؟ احتمالاً خیر. پرینت سرور؟ نه احتمالاً. شما نیاز به ایجاد یک برنامه مشخص و دلایل قاطع برای هر چیزی که مجازی سازی می‌شود، دارید. اولین چیزی که باید از خودتان بپرسید این است که “چرا لازم است سرور X را مجازی سازی کنیم؟ وقتی توانستید به این پرسش با اندکی اطمینان پاسخ دهید، همین استدلال را برای هر سروری که فکر می‌کنید از مجازی سازی سود می‌برد، به کار ببرید.
۴: ترافیک مجازی را همچون ترافیک غیر مجازی نظارت کنید

مطمئن شوید که ترافیک مجازی را همچون ترافیک غیر مجازی خود نظارت می‌کنید. خیال خود را با این تفکر که میزبان‌های مجازی ایمن‌ترند صرفاً به این دلیل که به صورت آنی می‌توانید وضعیت آنها را با یک هشدار کنترل نمایید، راحت نکنید. این یک حس کاذب از ایمنی است و نباید به عنوان جایگزینی برای امنیت در نظر گرفته شود. اما نظارت فراتر از امنیت می‌رود. شما باید از ترافیک داخلی و خارجی ماشین‌های مجازی خود اطلاع داشته باشید. پس از یک دوره زمانی معین، شما می‌فهمید که آیا لازم است به ماشین‌های خاصی منابع بیشتری داده شود و این که آیا به سایر ماشین‌های مجازی می‌توان به صورت مستقل سرویس داد.

circle

۵: منابع مجازی را به صورت رایگان نبخشید

من بارها دیده‌ام: ماشین‌های مجازی که به نظر می‌رسند فضای کمی اشغال می کنند به راحتی در یک حوزه به صورت “رایگان” در اختیارگذاشته می‌شوند. این کاررا نکنید. حتی یک سرور را به صورت رایگان از حالت مستقل به حالت مجازی شده تغییر ندهید. مشتریان باید منافعی که از سرور مجازی شده عاید آنها می شود را درک کنند. مجازی سازی همراه با تمام مزایایی که با خود به ارمغان می‌آورد، هزینه ای دارد. علاوه بر این، فناوری مورد نیاز برای مجازی سازی دارای هزینه‌های مرتبط است، و گاهی اوقات این هزینه‌ها بالاست. سازمان شما نمی‌تواند به تنهایی از عهده این مخارج برآید.

۶: از ماشین های مجازی برای سیستم‌های یکبار مصرف استفاده کنید

این مساله ممکن است برای برخی افراد کمی عجیب به نظر برسد، اما مواقعی هست که شما موقتاً نیاز به یک سیستم و یا سرویس دارید. در چنین مواقعی هیچ راهی بهتر از ارائه یک سرویس موقت با ماشین‌های مجازی وجود ندارد. نیاز به یک سرور FTP موقت هست؟ ماشین مجازی کارساز است. نیاز به یک پرینت سرور یا وب سرور موقت هست؟ ماشین مجازی کفایت می کند. یک نکته خوب راجع به ماشین‌های مجازی این است که منابع سخت افزاری آنها برای شما هزینه بر نیست، بنابراین ایجاد چنین ماشینی بسیار آسان است. شما حتی می‌توانید ماشین‌های مجازی خاصی را برای “وظایف یکبار مصرف” ایجاد کرده و آنها را تنها در صورت نیاز فعال کنید.
۷: هنگامی که کارآیی مهم است، از دیسک‌های حجیم استفاده کنید

اکثر مدیران برای ماشین‌های مجازی خود دیسک‌هایی با حجم پویا ایجاد می‌کنند. برای آن دسته از ماشین‌های مجازی که نیاز به کارآیی بیشتری دارند، باید دیسک های حجیمی  اختصاص دهید. به عبارت دیگر، یک اندازه واقعی برای دیسک در پیکربندی ماشین مجازی تنظیم کنید. بله، باید برنامه ریزی‌های لازم را بکنید تا ماشین میزبان فضای کافی برای سرویس دهی به  ماشین‌های مجازی را داشته باشد. اما کارآیی حاصل از این کار قطعاً ارزش وقتی که صرف کرده‌اید را خواهد داشت.

vmware

۸: تمام ابزارهای توسعه ماشین مهمان (guest)و مجازی سازی را نصب کنید

این امر اجتناب ناپذیر است. اکثر ابزارهای ماشین مجازی (مانند VMware و VirtualBox) ابزارهای توسعه ماشین مهمان و دیگر ابزارهای مجازی سازی را ارائه می‌دهند که برای بهبود تجربه و عملکرد و همچنین ارتباط یکپارچه مهمان و میزبان ایجاد شده‌اند. بسیاری از مدیران از نصب این ابزارها با فرض اینکه غیر ضروری هستند، غفلت می‌کنند. اما شما آنها را نصب کنید. ابزار‌های یکپارچه سازی ماوس، درایورهای صفحه نمایش، یکسان سازی زمان مهمان- به- میزبان ، و ابزار‌های دیگر می‌توانند برای کمک به کارآمدتر ساختن یک ماشین مجازی نصب شوند. اگرچه ممکن است لازم نباشند، اما برای بهبود قابلیت استفاده نهایی مفیدند.

online-controller
۹: سیستم میزبان خود را در تمام اوقات کاملاً به روز نگه دارید

اکثر افراد تصور می‌کنند تمام فشار روی سیستم عامل ماشین مهمان است. هر چند این امر برای ماشین مجازی درست است، میزبان نیز نقش مهمی در این فرآیند ایفا می‌کند. آخرین چیزی که شما نیاز دارید این است که ماشین‌های مجازی خود را بر روی یک دستگاه آسیب پذیر ایجاد کنید. اگر این سرور میزبان ماشین‌های مجازی متعددی نیست، مطمئناً تنها چیزی که در معرض خطر است داده‌های ارزشمند سرور است. اما از آنجا که سرور میزبان تعدادی ماشین مجازی است (که برخی از آنها می‌تواند متعلق به مشتریان باشد)، تهدید از دست دادن داده‌ها به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. به همین دلیل، شما باید مطمئن شوید که ماشین میزبان به روز و همیشه ایمن است.

۱۰- از یک راه کار جامع برای مانیتورینگ زیر ساخت های مجازی سازی استفاده کنید

نظارت بی وقفه و جامع زیر ساخت های مجازی سازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به خصوص در مواقعی که تعداد سرورهای مجازی شما زیاد باشد امکان کنترل سلامت و بررسی وضعیت هر یک از سیستم ها به صورت موردی و دستی امکان پذیر نیست، لذا شما نیاز به راه کاری تخصصی برای مانیتورینگ ۲۴ ساعته سرورهای مجازی دارید که در صورت بروز هر گونه اشکال شما را بلادرنگ از موضوع با خبر سازد، سیستم جامع مانیتورینگ شبکه و دیتا سنتر همه آنچه شما برای این امر نیاز دارید در اختیارتان قرار خواهد داد.

نتیجه:

زمانی ممکن است شرکت شما قصد سرمایه گذاری در فناوری‌های مجازی را داشته باشد. در آن زمان، شما باید تا حد امکان آمادگی داشته باشید. توجه کنید که با سعی و کوشش و پشتکار کافی، ماشین های مجازی در پول، زمان و تلاش شما صرفه جویی می‌کنند – که در نهایت باعث رضایت مشتریانتان می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر از مجازی سازی میتوایند با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

راستی اگر اینستاگرامی هستید، برای اطلاع از جدید ترین مقالات ما @hezarsoo رو فالو کنید.

منبع:technet24

تلگرام هزارسو

1 دیدگاه

  • رسول

    سلام و با تشکر از مطالب خوب و به موقعتان اگر مقدوره مطالبتون را روی ایمیلم بفرستید

    1396/01/11 در 12:05

دیدگاهتان را بنویسید