ایمنی دکل های وایرلس

ایمنی دکل های وایرلس

ایمنی دکل های وایرلس

مهمترین رکن اجرای هرکاری رعایت شرایط ایمنی آن و پیشروی از استانداردهاست. در زمینه دکل های مخابراتی و دکل وایرلس نیز یک سری استاندارد ها و ایمنی هایی وجود دارد که هم در اجرای دکل وایرلس برای اولین بار باید به آن توجه داشت و هم باید در بررسی های سالانه دکل آن ها را مد نظر قرار داد. در ادامه به توضیح این ایمنی ها و استاندارد ها در دکل خواهیم پرداخت.

رنگ دکل وایرلس

از جمله موارد مهم در دکل وایرلس که اکثرا در ایران رعایت نمی کنند رنگ سفید و قرمز دکل است. در این نوع رنگ آمیزی به ازای هر 3 یا 6 متر یکی در میان رنگ سفید یا قرمز به بدنه دکل زده می شود. انتخاب رنگ فقط جنبه زیبایی دارد. اما رنگ کوره ایی که به دکل زده می شود باعث استحکام بیشتر دکل در شرایط آب و هوایی می شود. همچنین باعث افزایش طول عمر دکل می‌شود. هرچند که دکل دارای روکش گالوانیزه می باشد اما رنگ کوره ایی یا اپوکسی نیز به استحکام آن در برابر پوسیدگی کمک می کند.

چراغ دکل

کاربرد چراغ دکل روی آن جهت آگاه سازی هلی کوپترها و هواپیماها از نظر برخورد با دکل است که در تاریکی شب و خود دکل دیده شود. این چراغ ها معمولا از صفحه خورشیدی متصل به آن تامین برق می شود در باتری آن ذخیره می شود تا در شب نور داشته باشد. همچنین یا قتوسلی که به آن متصل است فقط در طول شب روشن شود و انرژی آن در طول روز ذخیره می شود.

مهارکشی دکل وایرلس

مهارکشی دکل وایرلس و نصب سیم های مهاری فقط مختص دکل های مهاری می باشد. متناسب با ارتفاع دکل، مساحت محل نصب دکل، تعداد و متراژ آنها هنگام نصب متفاوت است. عصایی‌های دکل که واسط اتصال سیم های مهاری با زمین زیر دکل هستند نیز باید به درستی نصب شوند. حتی در مواقع لزوم جوشکاری صورت گیرد.

اما جهت ایمنی دکل وایرلس باید باید بازدید های شش ماهه و حداکثر یکساله از دکل صورت گیرد و رگلاژ دکل در قالب خدمات پشتیبانی لینک های وایرلس صورت گیرد. یعنی ماهارکشی های چک خواهند شد و در صورت لزوم سیم بکسل آنها رگلاژ می شود تا حتی تعویض  می شود.

جوشکاری ها بررسی می‌شوند و در صورت نیاز ترمیم می شود زیرسازی دکل وایرلس از نظر بررسی می شود و در صورت نیاز ترمیم می شود. در نهایت نیز اتصالات sectionهای دکل به هم دیگر و اتصال رادیو ها و آنتن ها به دکل نیز بررسی و محکم می شود.

همچنین از موارد دیگر که باید در جهت ایمنی دکل وایرلس و به خصوص رادیوهای متصل به دکل بررسی نمود اتصال درست میله و صاعقه گیر کل سیم ارت و ارزیابی چاه ارت ساختمان است که در مقاله ایی دیگر به آن خواهیم پرداخت.

خوشحال می شویم سوالات و نظرات خود را زیر همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *