راه اندازی فکس در سیستم های تلفنی تحت شبکه(Fax over IP)

یکپارچه سازی سرویس های مختلف در شبکه های هر سازمان یا شرکتی از دغدغه های مدیران آن شرکت در جهت تسریع در پیشبرد امور کارها ست. در این مقاله به راه اندازی فکس خواهیم پرداخت.

یکی از راه کارهای ارتباطی که هنوز هم در شرکت ها و ادارات استفاده می شود، سیستم ارسال و دریافت نامه ها و اسناد با استفاده از فکس می‌باشد.

فکس در واقع اسناد کاغذی و متنی را از طریق شماره گیری تلفن مقصد در بستر خطوط آنالوگ مخابرات انتقال می دهد. اما نیاز اساسی آن داشتن دستگاه فکس در دو طرف مبدا و مقصد است.

روش قدیمی که برای تبدیل فکس های ارسالی و دریافتی به جای کاغذ به صورت فایل های متنی و عکس بود. در این روش از یک دستگاه فکس مودم اینترنال اکسترنال استفاده می شد که به یک کیس کامپیوتر متصل بود. اما نیازمند یک اپراتور خاص بود که این ارسال و دریافت را انجام دهد.

بعدها با استفاده از  Fax Server مایکروسافت این مودم از روی یک PC به یک سرور منتقل شد که کاربران یک شبکه می توانستند همانند ارسال دستور پرینت فکس های خود را به سمت سرور ارسال کنند و یا فکس های دریافتی را از پوشه اشتراکی مشاهده کنند.

اما محدودیتی که این روش داشت یکی اشغال بودن خط فکس و دیگری اشغال کردن یک سرور با Recourse های سخت افزاری و نرم افزاری فقط برای یک سرویس کوچک فکس بود.

راه اندازی فکس

استفاده از تکنولوژی VOIP از جمله مواردی است که می توان در جهت پیشبرد یکپارچه سازی سرویس های یک سازمان استفاده کرد.

یکی از قابلیت های VOIP ارسال و دریافت فکس در بستر تلفنی یا همان FOIP است. برای داشتن این قابلیت 2 راهکار کلی استفاده از فکس نرم افزاری یا اتصال یک دستگاه فکس با استفاده از گیت وی FXS وجود دارد.

فکس نرم افزاری

در این روش می توان به هر کاربر یک پنل با یوزر و پسورد مجزا جهت ارسال و دریافت فکس اختصاص داد، به نحوی که بتوانند فکس های خود را به صورت فایل PDF ارسال و دریافت کنند و گزارشات فکس ها را نیز داشته باشند .

یعنی شماره تلفن ارسال کننده یا دریافت کننده فکس، زمان ارسال و دریافت و همچنین موفق یا ناموفق بودن فکس همچینین می توانند بدون بلند شدن از جای خود فکس ها را ارسال کنند. نامه های دریافتی را بیند و درصورت لزوم چاپ کنند که این امر باعث کاهش مصرف کاغذ در سازمان ها و کمک به محیط زیست می باشد.

فکس سخت افزاری در VOIP

به راحتی می توان با یک دستگاه گیت وی تک پورت یا چند پورت FXS (بنا به نیاز هر سازمان) دستگاه فکس را وارد سیستم تلفنی VOIP کرد و با اختصاص یک شماره داخلی به آن به راحتی همه تماس گیرنده ها می توانند با دستگاه ها فکس را دریافت کنند.

مزیت این روش عدم نیاز به اسکنر مجزا برای ارسال برگه ی چاپ شده و مهر شده است.


جهت دریافت مشاوره و راه اندازی سیستم فکس دیجیتال با ما تماس بگیرید یا فرم مقابل را پر کنید. همچنین می توانید سوالات خود را پیرامون این مطلب در بخش ثبت دیدگاه ها با ما مطرح کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *