راهنمای انتخاب روتر و رادیو میکروتیک

راهنمای انتخاب روتر و رادیو میکروتیک

راهنمای انتخاب روتر و رادیو میکروتیک

حتما این موضوع برای کارشناسان شبکه رخ داده است که بخواهید یک روتر مناسب برای پروژه شبکه یا شرکت خود انتخاب کنید. یا اینکه در انتخاب رادیو مناسب برای لینک وایرلس خود دچار سردرگمی شده باشند.

در ادامه این مطلب با هزارسو همراه باشید تا راهکارهای مناسب جهت انتخاب روترها و رادیو های میکروتیک را با شما در میان بگذاریم.

اگر قصد خرید روتر میکروتیک دارید باید در نظر داشته باشید که روترهای میکروتیک به دو دسته SOHO و روتر های Enterprise  تقسیم می شوند. که SOHO مناسب Small businessها و روتر های Enterprise مناسب شرکت های بزرگتر می باشند.

روترهای SOHO معمولا تعداد پورت های کمی دارند(بین 4 تا 10پورت). برخی از آنها قابلیت وایرلس دارند. یعنی یک اکسس پوینت access point داخلی درون آنها وجود دارد. برخی نیز قابلیت اتصال ماژول SFP یا همان فیبر نوری را دارند.

اما مواردی که بیشترین تفاوت قیمتی و کاربردی را در آنها ایجاد می کند عبارتند از:

  • تعداد پورت ها
  • سرعت پورت ها
  • داشتن License Level
  • قابلیت WIFI
  • پورت USB
  • پردازنده
  • رم 

در مقاله ایی مفصلاً به توضیح راجب License levelها پرداخته ایم.

در روترهای Enterprise مساله فراتر از تعداد پورت هاست. مساله ی licence level و Throughput روتر مطرح است و به طور کلی مناسب بودن روتر برای زیر بار شبکه گذاشتن. برخی از روتر ها نیز دارای پورت +SPF دارند. این هم مولفه مهمی در انتخاب سرور برای داشتن سرعت 10G در شبکه می باشد.

سویچ های میکروتیک:

شرکت میکروتیک بعضی از روترها خود را با افزایش تعداد پورت های آنها به 24تا و کم کردن رم و CPUها در جهت کاش قیمت مصرف کننده به سویچ تبدیل کرده است. البته چند مدل سویچ 5 پورت هم دارند.

انتخاب رادیو وایرلس:

رادیوهای وایرلس در دو حالت کلی موجود می باشند:

  • رادیو با آنتن داخلی
  • رادیوهای بدون آنتن

رادیو هایی با آنتن داخلی معمولا برای مسافت های کوتاهتر از 50 متر تا 5 کیلومتر کاربرد دارد.  مدل های مختلف این رادیو ها با توجه به Gainآنتن و توان رادیو برای مسافت های ذکر شده قابل استفاده است.

برخی از رادیو های میکروتیک دارای Liceenss level  سطح 4 و زاویه افقی بازتری هستند، که امکان Multipoint شدن را دارند. مانند SXT SA و QRT5

  • زاویه SXT SA نود درجه و QRT5  ده نیم درجه در حالت افقی و عمودی می باشد.

sxtsa5

رادیوهایی که آنتن داخلی ندارند را میتوان با نصب انواع آنتن های دیش تا حدود برد 40کیلومتر استفاده نمود. همچنین با نصب  آنتن های سکتور یا 360 درجه میتوان از آنها عنوان رادیو MultiPoint استفاده کرد.

  • مولفه دیگر در رادیوها سرعت وایرلس آنها است.

رادیوهای سری AC سرعت وایرلس بالاتری دارند. این رادیو ها امروزه کاربرد بیشتری در شهرهای پرنویز نظیر تهران دارند. نظیر QRT5AC، Dynadish و  Netmetal5 AC

جدول اکسلی که لیست تمامی محصولات میکروتیک شامل تمام اطلاعات فنی آنهاست به پیوست قرار داده شده است. این جدول شامل اطلاعاتی نظیر تعداد و سرعت پورت ها، لایسنس، ابعاد و …. می باشد.

مشخصات محصولات میکروتیک

همچنین میکروتیک وارد عرصه تولید رادیو در فرکانس 6GHZ شده است.  این فرکانس برای مسافت های نزدیک و سرعت بالای گیگابایتی مناسب هستند. مانند: Wireless Wire و Wireless Wire Dish

wireless wire

wireless Wire

wireless Wire Dish

Wireless Wire Dish

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *