انواع سرورهای پرکاربرد در شرکت ها و سازمانها

انواع سرورهای پرکاربرد در شرکت ها و سازمانها

در مقاله آشنایی با role ها و service های ویندوز سرور ماکروسافت به معرفی انواع سرویس های ویندوز سرور مایکروسافت پرداختیم .دراین مقاله قصد داریم به تشریح انواع سرورهایی که چه با سیستم عامل ویندوز و یا هر سیستم عاملی قابل پیاده سازی هست، بپردازیم.

Database server:
این نوع سرور بیشتر در سازمان ها و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد که کاربری آن به این صورت است که Database مورد استفاده ی یک نرم افزار یا سرویس که توسط کاربران بر روی کامپیوتر های آن ها مورد استفاده قرار می گیرد بر روی سرور قرار می گیرد (مانند SQL server )و تمام کاربران و کامپیوتر های متصل از یک database مشترک که بر رویserver می باشد استفاده می کنند و اطلاعات نیز به صورت یکپارچه و متمرکز ذخیره سازی و پردازش می گردد.

انواع سرورهای پرکاربرد در شرکت ها و سازمانهاGame server :

این نوع ازserver  در واقع گونه ای از Application Server می باشد با این تفاوت که کاربری آن تنها برای game  می باشد. به این شیوه که game  بر رویserver  نصب و میزبانی می گردد و افراد و کاربران متصل به آن شبکه می توانند با برقراری ارتباط با server  بر روی computer  خود ازgame استفاده کنند، که استفاده آن در واقع برای game  می باشد که به صورت گروهی یا به عبارتی Multiplayer   هستند. در این نوع server  یک نسخه از بازی یا game  به صورت client  برروی computer  ها نصب و یک نسخه هم برروی server  نصب می شود.

با توجه به نام این نوع از server   متوجه خواهیم شد که مربوط به اشتراک سرویس های چند رسانه ای یا همان Media می باشد که برای مثال یک ویدیو یا فایل صوتی بر روی server  قرار می گیرد و کاربران می توانند بدون نیاز به دانلود فایل آن را بر روی کامپیوتر خود مشاهده کنند.

Communication server :
این server برای فراهم آوردن سرویس های ارتباطی راه اندازی می گردد که هر user و یا computer به عنوان یک end point می توانند با اتصال به server ای که برای این منظور راه اندازی شده است با دیگر کاربران در ارتباط باشد و متن ها موارد مورد نیاز را به کاربر یا end point مقابل خود ارسال کند، که میزان access و ارتباطات هر فرد با افراد دیگر نیز توسط سرویس های امنیتی کنترل می گردد.

server  :

این server   برای انجام پردازش و محاسبه استفاده می گردد، به این صورت که در زمانی که پردازنده های یکcomputer   برای پروسه یا کاربری خاصی کافی نمی باشند، می توان با اتصال اینcomputer   به یک server  دیگر از پردازنده های server   نیز در کنار پردازنده های computer   کاربر استفاده نمود.

Web server :
این نوع server مخصوص میزبانی وب سایت ها می باشد و با استفاده از سرویس های خاص ارتباط بین آدرس ها و کاربران شبکه های اینترنت را با صفحه ی وبی که بر روی آن server میزبانی می گردد فراهم می نماید. که کاربرد آن به طور ویژه در حوزه ی وب هاستیگ و راه اندازی سایت های می باشد.

انواع سرورهای پرکاربرد در شرکت ها و سازمانهاMail server :
این server همانطور که نام آن مشخص است برای کاربری ارسال ایمیل استفاده می گردد، به این صورت که بر روی server یک سرویس ارسال ایمیل یا WebMail قرار می گیرد و خدمات و تراکنش های ارسال ایمیل از طریق آن server انجام می گردد.

Proxy server :
این server به عنوان یک رابط بین Server اصلی و Client قرار می گیرد و اطلاعات را از طرفین گرفته و پس از بررسی به Client ارسال می نماید و در برخی موارد کاربری Tunnel را داشته و مانند خدمات VPN شخصی استفاده می گردد. در نتیجه در واقع یک server در مسیر سرور اصلی می باشد که اطلاعات را دریافت کرده و سپس بررسی و به مقصد مورد نظر انتقال می دهد.

نویسنده:مهندس مصطفی مهاجر

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید