فرق بین مودم و روتر و اکسس پوینت و سوئیچ

فرق بین مودم و روتر و اکسس پوینت و سوئیچ

خیلی از ماها بین مفاهیم زیادی در دنیای شبکه خلط می کنیم و الفاظ زیاد و نام گذاری دستگاه های مختلف موجود در کنارمان را می شنویم که به ما کمک می کنند تا به شبکه و یا اینترنت داخل شویم و یا سیگنالهای اینترنت را از شرکت های ارتباطات دریافت کنیم مثل روتر Router ، اکسس پوینت Access Point ، سوئیچ Switch و مودم Modem … اینها پر استعمال ترینها هستند.

امروز می خواهم فرق بین این نام گذاری ها و رابطه آنها با دستگاه های پیرامون خود صحبت کنم.

در این موضوع سعی میکنم تنها به فرق ساده ایی بین سیستم ها بسنده نکنم چرا که باید به هر حال نسبت به شبکه های اطراف خود چه شبکه کوچکی در منزل یا شبکه های خارجی مثل اینترنت اطلاعات بیشتری پیدا کنیم البته نگران نباشید بحث را زیاد تخصصی نخواهم کرد بلکه در حدی که وقتی یکی از این سیستم ها را استفاده می کنیم بدانیم که برای چه چیزی مورد استفاده واقع می شود.

قبل از اینکه شروع به گفتن فرق بین سستم ها کنیم لازم است تا با چند اصطلاح مهم آشنا شویم .

برودکست آدرس Broadcast Address : آدرسی که وقتی داده ها را به سوی آن ارسال می کنید ارسالی ها را به همه سیستم ها به شبکه می فرستد به غیر از سیستمی که داده ها را ارسال کرده.

یونیکست آدرس Unicast Address : آدرسی است مخصوص یک سیستم روی شبکه و زمانی که داده ها به این آدرس روی شبکه ارسال می شوند ارسال داده ها به سیستم صاحب آدرس فقط فرستاده می شود.

پهنای باند Band Width : سرعت دریافت و ارسال برای داده ها روی شبکه.

هاب HUB

internet95213-12

چیزی شبیه به سوئیچ میباشد که برای ارتباط بین سیستم ها با یکدیگر استفاده می شود مثل چیزی که برای تقسیم برق در خانه به کار می رود ابزاری است که دارای تعدادی ورودی Interfaces میباشد که معمولا ۴ پورت یا ۸ و یا ۱۶ یا ۲۴ و یا ۳۲ پورت هستند و در هر پورت سیستم به داخل شبکه متصل می شود و زمانی که داده ها از سیستم ارسال می شوند مثلا به تعدادی از سیستم های داخل شبکه ، این داده ها را از پورت دریافت می کند.

internet95213-13

زمانی که اطلاعات را به آدرس Broadcast می فرستید یعنی وقتی می خواهید به تمام سیستم های دیگر شبکه این اطلاعات را ارسال کنید مشکلی مختص به هاب پیدا نمی شود برای اینکه اطلاعات ابتداء از سیستم شما به هاب می رود سپس هاب این داده ها را به سایر سیستم ها ارسال می کند به غیر از سیستم شما ، حالا اگر بخواهید آن داده ها را به آدرس Unicast ارسال کنید یعنی قصد دارید تنها به یک سیستم فرستاده شود .

هاب اطلاعات را دریافت می کند و به همه ی سیستم ها می فرستد به غیر از سیستم شما سپس سیستم ها به جستجو این اطلاعات می پردازند بار دیگر به هاب برمی گردانند چون تنها یک سیستم مورد نظر بوده و همان سیستم فقط اطلاعات را می گیرد.

پل Bridge

Bridge توسعه یافته و هوشمندتر از هاب است برای افزایش ظرفیت اضافی به شبکه اختراع شده است شبکه محلی بزرگ را تقسیم می کند که در هر طرف هاب Hub قرار دارد یعنی شبکه بزرگتر را به دو بخش تقسیم می کند که مجموعه ایی از سیستم های متصل به هاب هستند و مجموعه دیگر متصل به هاب Hub دیگر ، Bridge بین هر Hub ارتباط برقرار می کند. این ابزارها معمولا دارای دو ورودی هستند و یا ۳ تا در کمترین فرض ممکن.

برای فهمیدن روش کار هاب لازم است که بدانید هر سیستم متصل به کارت شبکه میباشد و برای هر کارت شبکه آدرس مخصوصی است به نام مک آدرس Mac Address این آدرس از سازنده کارت به آن داده می شود و برای هر کارتی آدرس مک مستقلی است چون به وسیله همین آدرس است که وجه تمایزی بین سیستم ها وجود دارد که در واقع کار اثر انگشت را می کند به معنای دقیق تر آدرس مک همان آدرس Unicast است که در موردش صحبت کردیم.

پس زمانی که داده ها را به سیستم معینی می فرستیم مک آدرس Mac Address مخصوص به سیستم را ضمیمه می کنیم تا متوجه سیستم مورد نظر شود و همچنین مک آدرس مخصوص کارت شبکه موجود سیستم خود را ضمیمه می کنیم تا سیستمی که اطلاعات را دریافت می کند بفمهد که کدام سیستم داده ها را ارسال کرده که اگر نیاز به جواب دادن شد بداند که به کدام آدرس باید بفرستد این وظیفه Bridge است که فقط داده های ارسالی را دریافت نمی کند و دوباره برگرداند بلکه تحلیل و استخراج Mac Address از آن را نیز بر عهده دارد.

سپس جدولی به نام Mac Table درست می کند تا آدرس مک ها را در آنجا ذخیره کند به این معنا که هنگام دریافت داده ها از ورودی شماره ۱ Bridge داده ها را تحلیل می کند  و مک آدرسی که اطلاعات از آن بیرون آمده را شناسایی کرده سپس در این جدول ثبت می کند برای اینکه بیشتر قابل فهم باشد تصویر زیر را ملاحظه کنید.

internet95213-14

پس وقتی اطلاعات را از سیستم سمت چپ به سیستم A می فرستیم پل ارتباطی این اطلاعاتی که به Unicast Address می رسد  را دریافت می کند و مک آدرس موجود در این اطلاعات را پیدا کرده سپس با مک ادرس هایی که در جدول دارد مقایسه می کند .

پس اگر سیستم A در شبکه شماره ۱ موجود باشد دیگر نیازی به انتقال داده ها به ورودی شماره ۲ نیست در این هنگام هاب موجود در شبکه شماره ۱ داده ها را به همه ی سیستم های موجود در همان شبکه ارسال می کند و دیگر به بقیه سیستم های موجود در ورودی شماره ۲ ارسال نمی کند بر خلاف داده هایی که برای سیستم B ارسال می شود.

در این حالت Bridge کشف می کند که مک آدرس برای سیستم B است که در ورودی شماره ۲ موجود است در نتیجه داده ها را به هاب شماره ۲ عبور می دهد و HUB به بقیه سیستم ها می رساند.

سوئیچ Switch

internet95213-15

ابزاری پیشرفته ایی که ورودی هایی بیشتر از Bridge دارد شاید بتوان گفت که پلی با امکانات بیشتر به طوری که ورودی های زیادی از ۴ پورت و ۸ و ۱۶ گرفته تا ۳۲ پورت و بالاتر …و بر عکس Bridge که دارای دو ورودی بود معمولا ،  و مثل Bridge که Mac Table را آماده می کرد کار می کند.

internet95213-16

سوئیچ از خصوصیت Full-Duplex بهره می برد به معنای ارسال و دریافت داده ها بین دو سیستم و یا بیشتر ، علاوه بر امنیت و سرعت و به کار بردن شبکه های پیشفرض VLANs .

سوئیچ های موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

روتر Router

internet95213-17

وسایلی که بالا از آنها صحبت کردیم بین سیستم های داخل یک شبکه محلی ارتباط برقرار می کردند اما اگر بخواهیم بین چند شبکه ارتباط برقرار کنیم چه باید کرد؟

در این حالت از وسیله ایی به اسم روتر استفاده میکنیم که با IP Address تعامل برقرار می شود و مثل سیستم های قبلی Mac Address نیست در اینجا با آی پی آدرس کار می کند تا شبکه ها را از یکدیگر تشخیص دهد و داخل هر یک از این شبکه ها آدرس Mac برای هر سیستم داخل شبکه یافت می شود و زمان ارسال داده ها از شبکه خارجی ، روتر اقدام به تحلیل برای شناسایی اطلاعات می کند تا ببیند از کدام شبکه متصل است و همین که بفهمد از کدام شبکه است وظیفه اش تمام شده تا اینجا سپس بعد از این مرحله و با داخل شبکه محلی شدن این اطلاعات به مک آدرس سیستم مورد نظر می رسد و همین قدر بدانیم که کار روتر برقراری ارتباط بین شبکه هاست وگرنه طول و تفصیل در مورد روتر زیاد است که واردش نمی شویم.

روتر وایرلس های موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

Repeater

internet95213-18-copy

این وسیله دارای ورودی برای اتصال کابل میباشد وقتی کابل کم بیاد و مسافت زیاد باشد کار این وسیله شروع می شود به عبارتی وقتی مسافت مثلا بیش از ۱۰۰ متر شد کابل ها با این وسیله متصل شده و اطلاعات را از طریق این کابل ها می گیرد و منتقل می کند.

اکسس پوینت Access Point

internet95213-19

دستگاهی است که سیگنال هایی که به مسافت دور نمی رسند را می گیرد تقویت می کند و دوباره ارسال می کند و بیشتر برای گسترش دامنه شبکه بی سیم به مکان های دور مورد استفاده واقع می شود یعنی در مکانی که این سیگنالها ضعیفتر هستند قرار میگیرد سپس بعد از این که سیگنالها را دریافت کرد دوباره به مکانهای دورتری ارسال می کند که گاهی محدوده ی ۴۰۰ متری را شامل می شود و بیشتر برای توزیع اینترنت در شهرستانها و منازل به کار می رود.

اکسس پوینت های موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

مودم Modem

internet95213-20

کلمه اختصاری Modulate demodulate است سیگنالهای دیجیتالی را که سیستم کامپیوتر ارسال می کند به سیگنال های آنالوگ تبدیل می کند شما از طریق خطوط تلفن و کابلها می توانید به مسافت های دوری منتقل شوید معمولا در دریافت سیگنالهای آنالوگ از ارائه دهندگان خدمات اینترنت استفاده می شود و بار دیگر تبدیل می کنند تا سیستم بفهمد و بهترین مودم معمولا مثل دو مودم کار میکند .

برای انتقال داده ها از طریق خطوط تلفن به طوری که مودم نزد سیستم ارسال کنند اقدام به تعدیل modulate سیگنالی که در کابل سیر می کند ، کرده و زمانی که به سیستم دیگر می رسد مودمی که نزد آن سیستم هست دریافت کرده و demodulate می کند تا کامپیوتر بار دیگر متوجه شود.

مودم های موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

دستگاه های موجود در خانه

internet95213-21

در خانه ها در واقع مخلوطی از این دستگاه ها وجود دارند مثل روتر ، مودم و همچنین اکسس پوینت و سوئیچ کوچک … و فقط یک روتر وجود ندارد و اگر بخواهیم یک کلمه بر آن اطلاق کنیم پس می گوییم مودم dsl چون سینگنالها را از شرکت اینترنت دریافت کرده و به یک سیستم می رسانند و به طور کلی سیگنالهای دیجیتالی را از ارائه دهندگان خدمات اینترنت روی مودم دریافت کرده سپس روتر وظیفه خودش را که ارتباط بین شبکه های خارجی (اینترنت) با شبکه محلی (مجموعه ایی از سیستم های شخصی متصل به روتر) است انجام می دهد .

خصوصیت اکسس پوینت نیز وجود دارد که سیگنالها را به مسافت های طولانی می فرستد به همین خاطر می توانید از طریق گوشی خود بدون سیم به شبکه متصل شوید.

با اینکه می دانید ارائه دهندگان خدمات اینترنت به مودم مخصوص شما یک آدرس IP می دهند که Public IP نامیده می شود سپس بعد از آن هر یک از سیستم هایی که به شبکه محلی متصل است (لپ تاپ ، کامپیوتر ، گوشی و …) دارای Private IP هستند به همین خاطر زمانی که آدرسی را از www.google.com درخواست می کنید روی لپ تاپ مثلا فقط روی همان لپ تاپ نشان خواهد داد و برای بقیه سیستم هایی که به شبکه متصل هستند باز نخواهد شد.

انواع مودم

انواع اکسس پوینت

انواع روتر وایرلس

تلگرام هزارسو

دیدگاه (7)

  • آزاده

    عاااالی بووود ممنونم

    1397/10/01 در 21:22
    • ادمین

      سلام.ممنون از حسن توجه شما.

      1397/10/03 در 12:52
  • الهام

    جامع و کامل بود ممنون از وقتی که برای تهیه و تایپ مطلب گذاشتید موفق باشید

    1397/06/04 در 17:01
    • ادمین

      ممنون از شما.

      1397/06/04 در 17:50
  • کامران

    خیلی خوب بود ممنون

    1397/04/30 در 13:32
  • حمید

    خیلی بد توضیح داده شده

    1396/09/20 در 12:59
    • امیر وردخوان

      از ارسال دیدگاه شما در سایت بی نهایت سپاس گزاریم، نظرات شما عزیزان موجب بهبود کیفیت کاری ما خواهد شد.

      1397/03/27 در 19:27

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: