آموزش ویندوز 10 جلسه اول (Safe Mode)

آموزش ویندوز 10 جلسه اول (Safe Mode)

دراین مقاله قصد داریم تا شما را با قابلیت Safe Mode   در محیط ویندوز 10 آشنا کنیم , پس درادامه باهزارسو همراه شوید.

درهنگامی که ویندوز ما با مشکل روبه روشود , حالت Safe Mode  در کامپیوتر یکی از بهترین گزینه هایی است که  در جهت عیب یابی در محیط ویندوز مورد استفاده قرار می گیرد.در ادامه با هزارسو همراه باشید.

عملکرد Safe Mode  به این صورت است که برنامه ها و درایورهای غیر ضروری را غیرفعال می کند .

جهت رفتن به محیط Safe Mode  درمحیط ویندوز10 دکمه Shift  ازروی صفحه کلید را نگه داشته و سپس سیستم را ازطریق منوی power  و سپس گزینه Restart  کامپیوتر را Restart  می کنیم برای درک بهتر مطابق با تصویر زیر عمل می کنیم.

همزمان با نگه داشتن دکمه Shift  برروی صفحه کلید گزینه Restart  را می زنیم.

منتظر می مانیم تا سیستم Restart  شود

 

 

بعد ازاین کار وارد محیط Safe Mode  می شویم.

درهنگام ورود به صفحه Safe Mode  با سه گزینه زیر روبه رو می شویم

 

 

دراین صفحه

 گزینه شماره 1 (Continue ) با کلیک برروی این آیتم به صورت عادی وارد محیط ویندوز می شویم

گزینه شماره 2 (Troubleshoot ) به معنای عیب یابی می باشد که جهت عیب یایی برای سیستم مورد نظر است.

گزینه شماره 3 (Turn off Your Pc ) به معنای خاموش کردن سیستم مورد نظراست.

باتوجه به اینکه هدف ازاین آموزش عیب یابی از طریق محیط Safe Mode  است برروی گزینه دوم کلیک می کنیم.

بعد ازکلیک کردن برروی گزینه دوم (Troubleshoot) وارد صفحه زیر می شویم

دراین صفحه نیزبا دوگزینه روبه رو می شویم.

Reset this PC

Advanced options

 

 

با کلیک کردن برروی Advanced options  وارد آیتم های بیشتری برای عیب یابی می شویم.

 

 

با ورود به این صفحه مطابق با عکس بالا وارد Startup Settings  می شویم .بااین کار Startup Windows  را تغییر می دهیم.

با ورود به این صفحه گزینه Restart  را کلیک می کنیم تا کامپیوتر Restart  بشود تا وارد تنظیمات boot  سیستم عامل یا ویدوز شویم

 

 

بعد از Restart  وارد صفحه زیر می شویم که شامل 9 آیتم می باشد

 

 

در گزینه اول (Enable debugging  ) نام دارد با فعال سازی این آیتم kernel  login  را در ویندوز  فعال می کنیم که این روش یکی ازروشهای پیشرفته عیب یابی می باشد که ازطریق آن می توانیم مشکلات و kernel  ویندوز را به یک سیستم دیگه که دارای یک debugger  می باشد برای تحلیل ارسال کنیم .

در گزینه دوم (Enable boot Logging  ) می باشد که با کلیک برروی این آیتم ویندوز درحالت نرمال Boot  می شود با این تفاوت که  کلیه فعالیت هایی که در زمان Boot  سیستم عامل در خصوص فایلهایی که ایجاد می شود و یا درایورهایی که Load  می شوند در داخا یک فایل به شکل Log  ذخیره می شوند.

درگزینه سوم (Enable low-resolution video )  ویندوز به صورت نرمال boot  می شود اما وضوح تصویری که برای ما به نمایش گذاشته می شود به صورت 800X600  در می اید.

درگزینه چهارم (Enable Safe Mode) ویندوز ما درحالت Safe Mode  (boot  ) می شود زمانیکه ویندوز درحالت Safe Mode  بتواند با موفقیت boot  شود دراین هنگام می توان نسبت به رفع اشکال ویا عیب یابی اقدام  کرد.

درگزینه پنجم (Enable Safe Mode whit Networking)   با انتخاب این گزینه درواقع همان Safe Mode  معمولی را انتخاب کرده ایم با این تفاوت که درحالت عادی Safe Mode  درایورها و سرویس های تحت شبکه ای ویندوز Load  نمی شوند اما در این حالت تمامی درایورهای مورد نیاز به همراه سرویس های مورد نیاز برای دسترسی ویندوز به شبکه و اینترنت Load  می شوند.

درگزینه ششم (Enable Safe Mode whit Command prompt) با انتخاب این گزینه محیط Safe Mode   برای ما به نمایش درمی آید که صرفا دراین محیط حالت با رابط کاربری به صورت  Command Promot (خط فرمان) می باشد.

در گزینه هفتم (Disable driver signature enforcement ) با انتخاب این گزینه , درایورهایی که دارای Sign  ماکروسافت نیستند اجازه نصب شدن برروی سیستم را نمی دهد با انتخاب این گزینه به ویندوز دستور می دهیم که تا درایورهایی که Sign  نیستند را اجازه نصب موقت بدهد تا بتوانیم فرایند رفع اشکال را انجام دهیم .

درگزینه هشتم (Disable early  launch anti –malware protection )  ویندوز درحالت نصب boot  سیستم عامل حالت انتی ویروسی دارد که باعث می شود کدهای مخرب درحالت boot  سیستم عامل نتوانند سیستم عامل را تخریب کنند.

اگر درزمانی متوجه شدیم که وجود این آنتی ویروس فعالیت سیستم مارا گرفته و اجازه کارکرد درست و صحیح را به ما نمی دهد که با انتخاب این گزینه آن را Disable  می کنیم تا آنتی ویروس غیر فعال شود.

درگزینه نهم (Disable Automatic restart after failure) زمانیکه درهنگام boot  سیستم عامل دچار اختلال شویم سیستم عامل به صورت خودکار بلافاصله Restart  می شود ودر این حالت زمان این را نداریم که متن خطای به وجود آمده را مانند خطای صفحه آبی را مشاهده کنیم

نکته ای که باید به ان اشاره کرد این است که در زمان boot  سیستم عامل دچار اختلال در سیستم عامل شویم سیستم عامل به صورت خودکاربلافاصله Restart  می شود با انتخاب این گزینه به محض اینکه سیستم عامل در حالت boot  به خطایی برخورد کند به صورت خودکار Reatart  نمی شود

درآخر هم گزینه Press F11 for more options    که با اتخاب این گزینه امکاناتی که سیستم عامل برای بازگردانی سیستم به حالت اولیه یا تعمیر سیستم عامل دراختیار ما قرار می ده را مشاهده می کنیم که برای دیدن این امکانات باید کلید F10  را فشاردهیم برای بقیه آیتم های بالا همین دستور طبق شماره هر آیتم با زدن کلید F  و شماره مورد نظر به آیتم مورد نظر دسترسی پیدا می کنیم.

 

آموزش ویندوز 10 جلسه اول (Safe Mode)
آموزش ویندوز 10 جلسه دوم (Resource Monitor)
آموزش ویندوز 10 جلسه سوم (Reliability Monitor)
آموزش ویندوز 10 جلسه چهارم (region , Data & Time)
آموزش ویندوز 10 جلسه پنجم (Personalize)
آموزش ویندوز 10 جلسه ششم (Printer installation)
آموزش ویندوز 10 جلسه هفتم (Storage Spaces)
آموزش ویندوز 10 جلسه هشتم (Device Manager)
آموزش ویندوز 10 جلسه نهم (Disable automatic drivers)
آموزش ویندوز 10 جلسه دهم (Cortana)
آموزش ویندوز 10 جلسه یازدهم (Maps)
آموزش ویندوز 10 جلسه دوازدهم (Weather)
آموزش ویندوز 10 جلسه سیزدهم (Efs)

تهیه و تنظیم : مصطفی مهاجر

دیدگاهتان را بنویسید