راهنمای انتخاب سایز لوله برای کابل کشی در مسیرهای افقی شبکه

راهنمای انتخاب سایز لوله برای کابل کشی در مسیرهای افقی شبکه

انتخاب سایز لوله و تناسب آن با قطر خارجی کابل های لایه ی افقی شبکه ( Horizontal )، مورد نیاز در یک منطقه کاری ( Work Area ) از اهمیت خاصی برخوردار است.

راهنمای انتخاب سایز لوله برای کابل کشی در لایه افقی شبکهدر جدول شماره 1 شیوه بیکسی ( BICSI ) برای تعیین تعداد مجاز کابل در یک لوله با توجه به اندازه قطر بیرونی کابل های شبکه در لایه افقی( Horizontal) و تناسب ان با سایز لوله بیان شده است که برای انواع کابل ها صدق می نماید.

جدول شماره 1:

راهنمای انتخاب سایز لوله برای کابل کشی در لایه افقی شبکهتوجه داشته باشید ستون اندازه های تجاری مطابق با استانداردهای ایالات متحده آمریکا و انگلستان ذکر شده است و ممکن است در کشورهای دیگر متفاوت باشد.
توصیه هزارسو:  در هنگام محاسبه تعداد کابل هایی که داخل یک لوله می توانند کشیده شوند باید به پارامتر حداکثر توان کشش کابل ( Pulling Tension ) نیز توجه شود. مقدار مجاز کشش کابل نباید از پیشنهاد کارخانه سازنده تجاوز نماید. علاوه بر موارد ذکر شده٬ مقاومت کابل در برابر کشش ( Pulling Tension )  به فاکتورهای ذیل نیز  بستگی دارد :
– نوع کابل ( Type Cable)
– جنس لوله
– سایز قطر دهنه ی لوله
– طول لوله
– مسیر عبور لوله
– تعداد خمش ها
 به خاطر داشته باشید امکان دارد برای کشیدن کابل ها از ابزارهای کمکی همچون فنر کابل کشی استفاده شود٬ لازم است تکه ای از کابل ها که فنر به آنها بسته شده است در زمان سربندی بریده و دور ریخته شود. بدیهی است دلیل آن فشارها و ضربات احتمالی است که دراثر فشار کششی به این مقطع از کابل وارد شده است.
فرمول تعیین اندازه دهنه ی لوله متناسب با قطر خارجی کابل های افقی شبکه ( Horizontal ):
راهنمای انتخاب سایز لوله برای کابل کشی در لایه افقی شبکهدر ادامه یک مثال برای تعیین اندازه دهنه ی لوله متناسب با قطر خارجی یک کابل شبکه در لایه افقی ( Horizontal ) بر اساس استانداردها و دستورالعمل ها بیان شده است.
ضرب حداکثر تعداد کابل ها برای هر کاربر در یک منطقه کاری ( Work Area)  3  ( Ø 6.1 mm ( 2.4 in  تعیین قطر بزرگترین کابل استفاده شده در یک لوله ( توجه داشته باشید قطر کابل های شبکه که در یک لوله استفاده می شوند ممکن است متفاوت باشند)   4  63 mm ( 2.5 in )   مناسب ترین اندازه لوله برای 30 کابل   5
توضیح جدول فوق:
همان طور که در مثال بالا توضیح داده شده است در مرحله 1 زیربنای اتاقی که قصد داریم در آنجا کابل کشی شبکه انجام دهیم را در نظر می گیریم. بر اساس استانداردهای کابل کشی ساختار یافته حداقل فضایی که هر کاربر لازم دارد برابر با 9.3 متر مربع در نظر گرفته شده است. در مرحله 2 متراژ زیربنای اتاق را بر متراژ قابل استفاده برای هر کاربر تقسیم می نماییم تا تعداد کاربرانی که در این اتاق می توانند حضور داشته باشند به دست آید.در مرحله 3 تعداد کاربران به دست آمده را در تعداد کابل های لازم برای هر کاربر ضرب می نماییم ( در این مثال برای هر کاربر 3 کابل مجزا در نظر گرفته شده است ). در مرحله 4 با توجه به قطر خارجی کابل استفاده شده ( 6.1 میلی متر ) و تعداد آن که 30 عدد محاسبه شده است، طبق جدول بالا قطر لازم برای لوله حداقل 63 میلی متر می باشد( مرحله 5).
منبع:farbinnewse
تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید