مودم روتری جمع و جور برای وای‌فای خانگی

مودم روتری جمع و جور برای وای‌فای خانگی

مودم روتری جمع و جور برای وای‌فای خانگی

علی‌رغم ورود مودم روترهای AC به بازار با سرعت‌های چند گیگابیتی اما هنوز کاربران خانگی طرفدار مودم روترهای سری N با کارایی و کارکرد مناسب شبکه‌های وای‌فای خانگی هستند. در زیر می‌خواهیم نگاهی به مودم روتر ND300 شرکت توتولینک داشته باشیم که به نظر می‌رسد با همین هدف طراحی و عرضه شده است.

یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در انتخاب مودم یا روتر، جمع‌و‌جور بودن آن است. بررسی‌های میدانی کارشناسان نشان می‌دهد اقبال کاربران به مودم‌هایی که طراحی کوچک‌تری دارند، بیشتر است. مودم/روتر ND300 توتولینک به اندازه یک هارددیسک اکسترنال طراحی شده تا کمترین فضا را روی میز کار اشغال کند. رنگ سفید یکنواخت جلوه بصری خاصی به این مودم بخشیده و برخلاف برخی از مدل‌های دیگر، دو آنتن نیز در بخش پشتی جانمایی شده تا هارمونی ظاهری مودم حفظ شود.

کلیدهای کاربردی، کانکتور برق 12 ولت و پورت‌های ADSL و اترنت در پشت مودم قرار گرفته‌اند. مودم روتر توتولینک به صورت ایستایی طراحی شده و با وجود پایه مستعطیلی، کاربر می‌تواند آن را بر روی میز کار یا هر سطح دیگری قرار دهد. دو سوراخ موجود روی پایه ثابت مودم، نصب آن را در مواقع نیاز روی دیوار یا سطوح مرتفع امکان‌پذیر می‌کند. برخورداری بدنه از پلاستیک فشرده و مستحکم، توان تحمل ضربه‌ و فشارهای ناگهانی را در ND300 افزایش داده است. همچنین هر چهار وجه پنل این محصول، مشبک است تا گرمای ناشی از فعالیت المان‌های الکترونیکی داخل پنل تخلیه گردد. این مهم به فعالیت مداوم و پایدار دستگاه به ویژه در دانلود فایل‌های حجیم یا هنگام انجام بازی‌های آنلاین، کمک شایانی می‌کند. همچنین تخلیه کامل حرارات موجب می‌شود تا در درازمدت، پنل تغییر رنگ نداده و عمر دستگاه افزایش یابد.

مودم روتری جمع و جور برای وای‌فای خانگی
مدار چاپی این مودم/روتر سبز‌رنگ، 8 لایه و با استفاده از مس بیشتر طراحی شده تا بیشترین میزان اتصال و کمترین تاخیر میان ارتباط پردازنده، کنترلرها، خازن‌ها و مقاومت‌ها به وجود آید. چیپ‌ست تک‌هسته‌ای RTL 8676S، پردازنده اصلی این محصول است که در کنار تراشه‌هایی چون RTL 8271B و تراشه WiFi، مدیریت این مودم را برعهده دارد. دو کنترلر  UTH20T02 ساخت کمپانی U&T در پشت پورت‌های اترنت و سوکت ADSL تعبیه شده تا بر نقل و انتقال دیتا روی پورت‌ها نظارت کند. مبدل EP-132DG شرکت MNC، خازن 470 میکروفاراد شنژن، دو خازن کریستالی با ظرفیت 25000Hz، خازن‌های عدسی و سه دیپ‌سوئیچ جوی‌استیک از دیگر المان‌های تشکیل‌دهنده برد اصلی مودم ND300 است.

مودم روتری جمع و جور برای وای‌فای خانگی
با وجود جثه کوچک و باریک، اما یک محصول All-in-One چهار کاره است که می‌تواند به‌عنوان مودم یا روتر وایرلس، اکسس‌پوینت و سوئیچ چهار پورت پیکربندی و مورد استفاده قرار گیرد. ND300 با استانداردهای IEEE 802.11n/g/b کاملاً سازگار است و با برخورداری از چیپ‌ست بی‌سیم باکیفیت خود، اینترنت کابلی +ADSL2 را به صورت امواج وای‌فای و با سرعت 300 مگابیت بر ثانیه منتشر می‌کند. چهار پورت LAN جانمایی شده در پشت این مودم/روتر نیز امکان اتصال تا چهار کامپیوتر یا لپ‌تاپ را با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که پورت اول در این محصول قابلیت عملکرد به صورت پورت WAN دارد و عبارت WAN حک شده در زیر آن، نشانگر قابلیت عملکرد دستگاه به صورت روتر بی‌سیم  است.

در انتشار امواج وای‌فای، دو مولفه «تراشه وای‌فای باکیفیت» و «آنتن‌های پرقدرت» بسیار تعیین‌کننده هستند. علاوه بر تراشه بی‌سیم کارآمد، ND300 دو آنتن ثابت با قدرت 5dBi دارد که به صورت استوانه طراحی شده و با امکان چرخش 180 درجه محیطی و 90 درجه افقی، سیگنال‌های وای‌فای شبکه را در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز تا شعاع مناسبی منتشر می‌نماید. علاوه بر پورت‌های اترنت در پنل I/O، برای این مودم روتر سه دیپ‌سوئیچ تعبیه شده که برای روشن و خاموش کردن مودم، فعال‌سازی WiFi و ریست دستگاه در دسترس کاربر قرار دارند.

9 نشانگر LED وضعیت فعالیت بخش‌های Power، Sys، Internet، WIFI، ADSL و پورت‌ها را در مودم توتولینک به کاربر گزارش می‌دهند.

از دیگر ویژگی‌ها و امکانات مودم/روتر ND300 شرکت توتولینک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– اتصال آسان و ایمن به شبکه وای‌فای با کلید WPS
– پشتیبانی از نسل آینده شبکه با پروتکل IPv6
– سازگار با فناوری MIMO
– استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری مدرن 128 بیتی WPA/WPA2م(TKIP/AES)
– تشخیص اتوماتیک  PVC
– تعریف 3 اکسس‌پوینت برای کاربردهای مختلف
– برخوردار از فناوری کاربردی QoS
– عملکرد WDS
– امکان پیکربندی به‌صورت تکرارکننده امواج وای‌فای (Repeater)
– پیکربندی آسان و ساخت سریع شبکه وای‌فای با استفاده از ویزارد نصب (Easy Setup)
– دارای بخش‌های مختلف برای تنظیمات پایه و حرفه‌ای برای مدیران شبکه

مودم +ADSL2 توتولینک مدل ND300 با 36 ماه گارانتی شرکت گرین در بازارهای داخلی در اختیار کاربران قرار دارد.

منبع:مجله شبکه

دیدگاهتان را بنویسید