چه تفاوتی بین پهنای‌ باند و توان عملیاتی وجود دارد

چه تفاوتی بین پهنای‌ باند و توان عملیاتی وجود دارد

چه تفاوتی بین پهنای‌ باند و توان عملیاتی وجود دارد

وقتی شما در مورد پهنای باند و توان عملیاتی مطلب می‎خوانید، ممکن است فرق چندانی بین آنها مشاهده نکنید. این به این دلیل است که آنها در واقع بسیار شبیه به هم هستند و هر دوی آنها به سرعت انتقال اطلاعات شما در یک شبکه مربوط هستند. اما در واقع این دو یکسان نیستند.
برای این که ببینید واقعا چه تفاوتی بین این دو است و شما در جملات خود چه زمانی باید از هر کدام از این دو اصطلاح استفاده کنید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

پهنای باند در مقابل توان عملیاتی

پهنای باند و توان عملیاتی هر دو به سرعت انتقال داده اشاره دارد. واحد اندازه گیری آنها بر مبنای میزان داده‎ای است که در هر ثانیه انتقال پیدا می‎کند. به عنوان مثال کیلوبیت در ثانیه (Kbps)، مگابیت در ثانیه (Mbps)، و گیگابیت در ثانیه (Gbps). اما یک تفاوت آشکار بین این دو عبارت وجود دارد و نباید از آنها به جای یک دیگر استفاده کرد.

پهنای باند

پهنای باند عبارت است از حداکثر سرعتی که یک شبکه از لحاظ نظری قادر به انتقال داده در آن است. برای مثال، اگر شما در تبلیغات یک روتر سرعت 433 مگابیت در ثانیه را مشاهده می‎کنید این عدد نشان دهنده پهنای باند آن است. این بدان معنا است که در صورتی که همه شرایط شبکه شما محیا باشد شما به طور نظری به سرعت 433 مگابیت در ثانیه دست خواهید یافت. اما از آنجا که در اغلب مواقع زمانی که شما از شبکه خود استفاده می‎کنید به شرایط ایده‎ال نخواهید رسید، احتمالا سرعت واقعی که شما دریافت می‎کنید بسیار کمتر خواهد بود.

توان عملیاتی

توان عملیاتی سرعت واقعی است که شما در زمان استفاده از شبکه دریافت می‎کنید و معمولا کمتر از پهنای باند است. برای مثال، اگر شما در حال انتقال یک فایل روی شبکه خود باشید، توان عملیاتی سرعتی است که این فایل در عمل فرستاده می‎شود. شما می‎توانید توان عملیاتی خود را از طریق سایت‎هایی مثل www.speedtest.net اندازه گیری کنید.

این اختلاف از کجا ناشی می‎شود؟

دلایل مختلفی برای اختلاف بین توان عملیاتی و پهنای باند وجود دارد. دستگاه‎هایی که ما استفاده می‎کنیم بزرگترین عامل این اختلاف هستند، زیرا این دستگاه‎های متصل به شبکه ممکن است با سرعت روتر سازگار نباشند. برای مثال، اگر شما یک دستگاه بی‎سیم نوع N را در یک شبکه با روتر بی‎سیم AC استفاده کنید، حداکثر سرعت شما به سرعت پایین‎تر دستگاه بی‎سیم نوع N محدود می‎شود.

همچنین استفاده از چندین دستگاه متصل به شبکه به طور همزمان می‎تواند باعث کند شدن کل شبکه شود. این به دلیل آن است که هر دستگاه بخشی از کل پهنای باند موجود را استفاده می‎کند.

تراکم و ازدحام مشکل دیگری است که می‎تواند باعث کمتر شدن توان عملیاتی از پهنای باند شما شود. اگر بین دستگاه و روتر شما تعداد زیادی مانع فیزیکی وجود داشته باشد شما ممکن است در نهایت با کاهش قدرت سیگنال ارسال شده از بین موانع فیزیکی با کاهش سرعت مواجه شوید (البته اگر از وای‎فای استفاده می‎کنید). بعلاوه، اگر چندین شبکه رقیب دیگر نیز در منطقه وجود داشته باشد، ممکن است به دلیل تداخل امواج این شبکه‎ها با یک دیگر سرعت شبکه شما هم کند شود.

نتیجه گیری

در حالت کلی توان عملیاتی و پهنای باند دو موئلفه شناسایی سرعت انتقال داده در شبکه شما هستند. پهنای باند شما حداکثر سرعت ممکنی است که شما می‎توانید به آن دست پیدا کنید. از آنجا که بعید به نظر می‎رسد شما بتوانید همیشه به این سرعت دست پیدا کنید، بنابراین هنگام خرید یک دستگاه همیشه باید این را در نظر داشته باشید.

از طرف دیگر توان عملیاتی سرعت واقعی است که شما در زمان اتصال به شبکه آن را تجربه می‎کنید. برای این که اطمینان حاصل کنید توان عملیاتی تا حد امکان به پهنای باند نزدیک است، باید تا حد امکان از عوامل کاهشدهنده سرعت مثل موانع فیزیکی و تداخل امواج جلوگیری کنید.

منبع:shabakeh-mag

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید