چه زمانی از SAN استفاده کنیم ؟؟؟

چه زمانی از SAN استفاده کنیم ؟؟؟

چه زمانی از SAN استفاده کنیم ؟؟؟

استفاده از دستگاه های ذخیره سازی تخصصی همانند SAN برای هر محیطی مناسب نیست و بایستی ابتدا با بررسی دقیق محیط و آنالیز ترافیک و پارامترهای کلیدی ذخیره­ سازی مانند تعداد کاربران فعال در سیستم، نوع ذخیره ­سازی اطلاعات، میزان دسترسی به اطلاعات و… این راهکار انتخاب شود. ما به شما توصیه می ­کنیم در صورتی که یکی از موارد زیر برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است به سمت این راهکار بروید.

در ادامه با هزارسو همراه باشید.

1- ذخیره ­سازی فایل­ های حجیم

2

اگر شما در محیطی مشغول هستید که بایستی فایل­ های بزرگ را ذخیره­ سازی نماید قطعا کانال های I/O شما به شدت اشغال خواهند شد و به این خاطر بایستی از راهکار ذخیره ­سازی استفاده نماید که توان عبور اطلاعات با سرعت بالا را تضمین نماید. دستگاه ­های ذخیره ­سازی SAN با استفاده از پروتکل­ های خاص Fiber Channel و iSCSI امکان برقراری ارتباط کاربران را در سرعت­ های 10 گیکابایت یا بیشتر را برای شما فراهم می­ کند.

2- دسترسی سریع و آسان به نسخ پشتیبان

6

تهیه پشتیبان در شبکه های بزرگ و متوسط یکی از فرآیندهای زمان­بر است و به جهت ذخیره ­سازی اطلاعات در نوارهای پشتیبان به صورت Sequential امکان بازخوانی سریع اطلاعات وجود ندارد و در زمان بازخوانی فایل پشتیبانی این مشکل نیز سبب طولانی شدن زمان بازیابی اطلاعات می­ شود. تهیه پشتیبان بر روی بستری که امکان بازیابی اطلاعات را به سرعت برای شما فراهم می­ کند نه تنها می تواند سرعت بازیابی اطلاعات را برای شما تضمین کند بلکه این امکان برای شما فراهم می شود تا نسخه های پشتیبان را در دوره ­های زمانی مختلف اجرا کنید و از صحت فرآیند تهیه نسخ پشتیبان اطمینان یابید.

3- تضمین دسترسی به اطلاعات

چه زمانی از SAN استفاده کنیم ؟؟؟

اغلب سازمان­ ها و شرکت­ های بزرگ و متوسط از نرم ­افزارهایی استفاده می­ کنند که Mission Critical یا حیاتی هستند. این نرم ­افزارها بایستی در شیفت های کاری مختلف بدون وقفه و به صورت 24 ساعته فعال باشند و اطلاعات آن بایستی در مکانی ذخیره شود که امکان ارائه سرویس در دوره های طولانی مدت و بدون وقفه را تضمین نماید. دستگاه های SAN با استفاده از کانال های I/O متعدد و کنترلرهای Redundant حداکثر پایداری و میزان دسترسی به اطلاعات را فراهم می نماید.

4- توسعه و گسترش بستر اطلاعاتی

چه زمانی از SAN استفاده کنیم ؟؟؟

در صورتی که برنامه توسعه و گسترش سرویس­ های IT را در آینده نه چندان دور پیش­بینی می­ کنید دستگاه ­های SAN این امکان را فراهم می نماید تا Array Diskهای متعددی را به دستگاه اضافه نماید و ظرفیت دستگاه را تا چندین ترابایت افزایش دهید.

5- مجازی ­سازی و رایانش ابری

4

پیاده ­سازی سرویس­ های مجازی­ سازی که پایه ورود به رایانش ابری محسوب می ­شود مزایای بسیاری را برای سازمان ها به همراه آورده است و به همین خاطر در دهه اخیر شاهد رشد چشم گیر این تکنولوژی هستیم. اگرچه ذخیره­ سازی اطلاعات در محیط­ های مجازی با روش DAS و NAS امکان پذیر است اما تنها زمانی می ­توانید از قابلیت ­های حرفه­ ای مانند HA و DRS و Storage vMotion استفاده نماید که ساختار ذخیره ­سازی شما به صورت Block-level عمل نماید تا فایل سیستم خاص محیط­ های مجازی­ بر روی آن اجرا شود.

6- مدیریت متمرکز اطلاعات

چه زمانی از SAN استفاده کنیم ؟؟؟

در برخی از شرایط، محیط و نحوه طراحی بستر اطلاعاتی ایجاب می ­کند تا شما سایت­های مختلفی را در مکان­ های مجزا ایجاد نماید. فاصله هر یک از سایت­ ها در این محیط­ تنها با استفاده از پروتکل­ های Fiber Channel امکان پذیر است و به این صورت می­ توانید ذخیره ­سازی اطلاعات حجیم را در دیتاسنتر مرکزی و پردازش را به مکان­ های دیگری انتقال دهید.

7- کاهش ترافیک شبکه

چه زمانی از SAN استفاده کنیم ؟؟؟

اگرچه دستگاه ­های NAS امکان اشتراک اطلاعات میان چندین دستگاه را به صورت همزمان فراهم می­ کنند و در شبکه­ های کوچک مکان مناسبی برای ذخیره­ اطلاعات محسوب می­ شود اما ترافیک این دستگاه­ ها بر روی شبکه TCP سبب کاهش سرعت دسترسی به شبکه شده و در برخی اوقات تمامی شبکه را ناپایدار می ­کند.

منبع : GSC

دیدگاهتان را بنویسید