آشنایی با سرویس اینترنت VDSL

آشنایی با سرویس اینترنت VDSL

آشنایی با سرویس اینترنت VDSL

همان‌گونه که در خبرها خوانده‌اید وزیر ارتباطات خبر از تبدیل ADSL خانگی به سرویس پر سرعت VDSL داد. تغییری که باعث می‌شود سرعت اینترنت کاربران خانگی به میزان 4 برابر جهش پیدا کند. در این فرآیند تغییر قرار است سرعت اینترنت خانگی برای نزدیک به 10 هزار مشترک خانگی مخابرات و شاتل افزایش پیدا کند. اگر این وعده محقق شود، در این روزهای کرونایی برای ساکنان شهرهای تهران، قم و در آینده نزدیک دزفول اتفاق خوشایند است.

وزیر ارتباطات اعلام کرد در این طرح کاربران ساکن در شهرهای تهران و قم یک جهش 4 برابری سرعت اینترنت خانگی را تجربه خواهند کرد و در قم چیزی در حدود 30 هزار مشترک این استان دستیابی به یک اینترنت پر سرعت را تجربه خواهند کرد.

وزیر ارتباطات یکی از موانع اصلی ارتقا سرعت اینترنت خانگی را کابل‌های مسی بر شمرده که به عنوان یکی از جریان‌های اصلی میان شرکت مخابرات و مشترکان این شرکت استفاده می‌شود. وی در در این خصوص گفت به منظور ارتقا سرعت اینترنت خانگی لازم است تا اینترنت ADSL به VDSL تغییر پیدا کرد. او همچنین به این نکته اشاره کرد که مشترکان نیازی به تغییر تجهیزات ندارند، زیرا سعی ما بر این است تا تجهیزات مورد نیاز تا نزدیکی مشترکانی که از سیم مسی اینترنت را دریافت می‌کنند تغییر دهیم.

مزیت VDSL نسبت به ADSL چیست؟

خط مشترک دیجیتال نامتقارن با نرخ بیت بسیار بالا (VDSL) در مکانیزم ارتباطی و سرعتی که ارائه می‌کند شبیه به ADSL است، اما در مقایسه با ADSL می‌تواند به میزان 5 برابر در دانلود و 10 برابر در بارگذاری سریع‌تر باشد.

البته دقت کنید اگر محل کاربر به ارائه‌دهنده خدمات نزدیک باشد، حداکثر سرعت بارگذاری ممکن است به 60 مگابیت بر ثانیه نیز برسد و سیگنال نیز برای دانلود به همان نسبت قوی خواهد بود. VDSL برای نیل به این هدف به شکلی پیکربندی می‌شود که از خطوط تلفن به شکل کارآمد‌تری استفاده می‌کند، البته عملکرد این فناوری و قدرت سیگنال‌ها در مسافت‌های کوتاه در حد عالی دارند.

در مسافت‌های کوتاه احتمال خراب شدن به حداقل می‌رسد و همواره یک اتصال قابل اطمینان برقرار می‌شود. در مجموع نسبت به ADSL پهنای باند بالاتری ارائه می‌کند.

با این وجود، دو فاکتور فاصله و سیم می‌توانند روی عملکرد VDSL تأثیر بگذارند. پس از اعمال تغییرات مربوطه توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، کاربر باید در تنظیمات روتر تغییراتی اعمال کند تا پهنای باند بیشتری به منظور انتقال داده‌ها روی خط تلفن در اختیارش قرار گیرد و به عبارت ساده‌تر سرعت اینترنت او افزایش پیدا کرد.

بزرگ‌ترین حسن اینترنت ADSL در این است که امکان دسترسی به استریم‌های زنده و نظارت بر دوربین‌های مدار بسته راه دور را سهولت می‌بخشد.

چگونه از اینترنت VDSL استفاده کنیم؟

مخابرات ایران در قالب طرحی به‌نام اینترنت سورینو به کاربران خود اجازه داد تا بدون هزینه کردن اضافی، سرویس ADSL خود را به سرویس VDSL تبدیل کنند. با توجه به این‌که مبنای کار سرویس VDSL متفاوت از ADSL است، در نتیجه کاربر باید مودم مربوطه را تهیه کند.

همچنین اگر در تهران زندگی می‌کنید برای اطلاع از مناطق تحت پوشش این سرویس کافی است با شماره 2020 تماس گرفته یا به سایت منطقه تهران به نشانی TCT.IR مراجعه کنید.

بسته‌های اینترنت VDSL مخابرات

vdsl mokhaberat

شرکت شاتل نیز به مشترکان خود در تهران و قم خدمات اینترنت پر سرعت را ارائه خواهد کرد. شاتل در صفحه اخبار این شرکت در تاریخ 12 فروردین چنین آورده است: «به گزارش روابط عمومی شاتل، کاربران شاتل در تهران و قم، به زودی از سرویس‌های اینترنت با سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ مگابیت برثانیه برخوردار خواهند شد.

احمدرضا نخجوانی، مدیر عامل گروه شرکت‌های شاتل اعلام کرد:« بر اساس پروژه‌ای که سرمایه‌گذاری آن توسط شاتل از چند سال قبل صورت گرفته بود و پی‌گیری‌های اساسی و دستورات جناب آقای مهندس جهرمی، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاری شرکت مخابرات ایران، شاتل به زودی اجرای طرح نصب و راه اندازی سرویس‌های VDSL را در شهرهای تهران و قم به سرانجام خواهد رساند، چنانچه کاربران می‌توانند از سرویس‌های اینترنت با سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه بهره‌مند شوند. نکته‌ی قابل توجه این‌است که سرویس کاربران کنونی نیز با اجرای این طرح که پیش بینی می‌کنیم ظرف چندماه اجرایی شود، بدون تعویض تجهیزات از سمت کاربران به طور متوسط چهاربرابر افزایش یابد که بی‌تردید انقلابی در بازار ارتباطات ثابت کشور خواهد بود. با هماهنگی‌ها و دستورات جناب وزیر، قرار است ثبت نام و واگذاری این سرویس‌ها در قم از هفته‌ی آینده و در تهران طی ماه آینده آغاز شود.»

دیدگاهتان را بنویسید