برای اینترنت پرسرعت VDSL باید چقدر هزینه کنیم؟

برای اینترنت پرسرعت VDSL باید چقدر هزینه کنیم؟

این روزها شاهدیم که اینترنت VDSL در حال جایگزین شدن با اینترنت ADSL است. چند سال پیش اینترنت ADSL با سرعت‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ کیلوبایت یک آرزو و رویا برای بسیاری از کاربران بود اما امروز اینترنت VDSL سرعت‌های چند ده مگابیتی را وعده می‌دهد.

شرکت مخابرات ایران با کابل‌کشی فیبرنوری و تجهیز برخی از مراکز مخابراتی خود دارد کم‌کم برای بسیاری از مناطق تهران و شهرهای بزرگ دسترسی به اینترنت VDSL را فراهم می‌کند. همزمان با این رویداد؛ سرویس‌های اینترنت VDSL نیز از سوی شرکت مخابرات و برخی دیگر از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت آغاز شده است و در بازار تجهیزات شبکه نیز شاهدیم که مودم روترهای VDSL وارد بازار شدند.

بنابراین؛ یک سوال اساسی مطرح می‌شود: چقدر باید برای اینترنت VDSL هزینه کنیم؟

مودم VDSL
در مقاله «معرفی ۵ مودم روتر VDSL پرسرعت بازار ایران» می‌توانید قیمت‌های مودم روترهای VDSL موجود در بازار ایران را مشاهده کنید. البته، این مودم روترها چون دو بانده و پرسرعت هستند؛ قاعدتا قیمت بالایی دارند. در بازار مودم روترهای تک بانده VDSL سری N300 قیمت‌هایی حدود ۱۵۰ هزار تومان دارد. بنابراین؛ برای استفاده از یک سرویس اینترنت VDSL باید مودم آن را بخرید و حداقل ۱۵۰ هزار تومان هزینه کنید.

شرکت مخابرات
شرکت مخابرات چندین سرویس اینترنت VDSL متناسب با نیاز کاربران از خانگی یا شرکت‌های تجاری پر مصرف ارایه می‌کند. از اینجا می‌توانید انواع سرویس‌های شرکت مخابرات به همراه قیمت و حجم و شرایط درخواست‌شان را مشاهده کنید.

فعلا شرکت مخابرات حداقل سرعت ۲ مگابیت و حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابایت را روی اینترنت VDSL ارایه می‌کند اما تصور نمی‌کنم واقعا سرعت ۱۰۰ مگابیت در دسترس باشد. حداقل سرعت عملی اینترنت VDSL نیز با توجه به جداول شرکت مخابرات ۱۶ مگابیت است.

کاربران خانگی و عادی می‌توانند از طرح مروارید استفاده کنند که حداقل سرعت ۱۶ مگابیت و حداکثر سرعت ۵۰ مگابیت را به دست می‌دهد. در این طرح حجم‌های ۵۰ و ۱۰۰ گیگابایت یک ماهه در دسترس است و قیمت آن‌ها ۶۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است.

برای اینترنت پرسرعت VDSL باید چقدر هزینه کنیم؟در طرح فیروزه شرکت مخابرات یک قرارداد دو ساله با کاربر منعقد کرده و کاربر باید یک پیش‌پرداخت بدهد اما می‌تواند از سرعت ۱۶ مگابیت به بالا تا ۵۰ مگابیت و حجم ۳۰ گیگابایت ماهیانه استفاده کند. هزینه این سرویس ۱۵ هزار تومان است.

برای اینترنت پرسرعت VDSL باید چقدر هزینه کنیم؟در سرویس‌های زمرد و الماس شرکت مخابرات که برای کاربران پر مصرف و کاربران تجاری و سازمانی هستند؛ باز هم دسترسی به سرعت ۱۶ مگابیت تا ۵۰ و ۱۰۰ مگابیت در نظر گرفته شده است اما حجم‌ها افزایش یافته و بسته‌های ۵۰ گیگابایت تا ۵۰۰ گیگابایت و در سرویس زمرد ۳ حجم یک ترابایت پیش‌بینی شده است.

طبیعی است که قیمت این سرویس‌ها بسیار گران است و فقط کسب‌وکارها و سازمان‌ها از پس پرداخت‌اش برمی‌آیند.

برای اینترنت پرسرعت VDSL باید چقدر هزینه کنیم؟بنابراین؛ با یک نگاه ساده به سرویس‌های اینترنت VDSL مخابرات می‌توان فهمید ماهیانه باید هزینه‌ای ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کنید.

شرکت شاتل
شاتل دیگر شرکتی است که اینترنت VDSL ارایه می‌دهد. جدول سرویس‌های این شرکت را در زیر مشاهده می‌کنید.

برای اینترنت پرسرعت VDSL باید چقدر هزینه کنیم؟شاتل حداقل سرعت یک مگابیت و حداکثر سرعت ۵۰ مگابیت را ارایه می‌دهد و هزینه سالیانه استفاده از این سرویس ۲۸۸ هزار تومان یا ماهیانه ۲۴ هزار تومان است. البته حجم ترافیک اختصاص داده شده بسیار پایین است و باید بسته‌های ترافیکی بیشتری خریداری کنید.

جمع‌بندی
اینترنت VDSL تازه وارد بازار ایران شده است و طبیعی است که گران باشد؛ به‌خصوص حالا که انحصارا در اختیار شرکت مخابرات است. اگر بخواهید از اینترنت VDSL استفاده کنید؛ نیاز به یک مودم VDSL دارید که حداقل هزینه‌ای ۱۵۰ هزار تومانی دارد و بعد باید یکی از سرویس‌های اینترنت VDSL مخابرات را انتخاب کنید که آن هم هزینه‌ای حدود ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای مصرف‌های عادی دارد. بنابراین؛ باید برای استفاده از VDSL یک دلیل بسیار محکم داشته باشید تا بتوانید این هزینه‌ها را پرداخت کنید.

منبع:shabakehchi

نویسنده:میثاق محمدی زاده

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید