دستگاه‌های هوشمند آینده نیازی به رادیوهای وایرلس نخواهند داشت!!

دستگاه‌های هوشمند آینده نیازی به رادیوهای وایرلس نخواهند داشت!!

دستگاه‌های هوشمند آینده نیازی به رادیوهای وایرلس نخواهند داشت!!

مرکز تحقیقات شرکت دیزنی به روشی دست پیدا کرده که با استفاده از آن می‌توان همه دستگاه‌ها را هوشمند کرد حتی آن‌هایی که به دلیل اندازه یا میزان انرژی موردنیاز امکان تجهیز شدن به این فناوری را نداشتند. علاوه بر این، دستگاه‌هایی که تمام انرژی خود را از خورشید می‌گیرند هم با این روش هوشمند می‌شوند.
ظاهرا داخل هر دستگاه متصل حداقل یک رادیوی وایرلس وجود دارد. با این وجود، بیشتر اوقات باید بهای زیادی برای آن‌ها پرداخت کرد. رادیوهایی که داخل این دستگاه‌ها تعبیه می‌شود انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کنند. اما این مسئله با گجت‌های اینترنت اشیا که معمولا فضای زیادی برای باتری ندارند آن‌قدر سازگاری ندارد و باعث بروز مشکلات متعددی می‌شود. ولی بخش تحقیقات دیزنی ادعا می‌کند که برای حل این مشکل به یک راه‌کار تازه دست پیدا کرده است: همه رادیوها را از بین ببرید.

محققان این مرکز فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که از امواج رادیوی محیطی برای ارتباط استفاده می‌کند. در این روش از نودهای سنسور بسیار کم مصرف استفاده می‌شود. این نودها امواج رادیویی را از هر منبع مجازی که در پیش زمینه محیط وجود دارد انعکاس می‌دهند. این منبع می‌تواند هر چیزی باشد مانند برجی که فاصله خیلی زیادی دارد یا حتی تلفن همراه داخل جیب‌تان. در حال حاضر، تگ‌های RFID از همین روش استفاده می‌کنند ولی به‌کارگیری منابع متعدد و بیشتر و کانال‌های چندگانه طیف بسیار بزرگ‌تری را در اختیار می‌گذارد. محققان در تست‌های خود موفق شدند تا مسافت نزدیک به 50 متر لینک دیتا برقرار کنند.

البته به‌طور طبیعی شما نمی‌توانید چنین چیزی را در هر دستگاهی که در اختیار دارید ببینید. بلکه برای رسیدن به این نقطه به سیگنال‌های وایرلس دیگری هم احتیاج دارید. اما در مناطق دوردست که امواج رادیویی محیطی خیلی کم است یا وجود ندارد، دسترسی به سخت‌افزار هم وجود ندارد. نوآوری تازه دیزنی می‌تواند برای خانه‌های هوشمند و سایر مکان‌هایی که مملو از دستگاه‌های الکترونیکی هستند بسیار مفید باشد. حتی ممکن است با این نوآوری، دستگاه‌هایی که تا پیش از این به دلیل اندازه یا میزان انرژی موردنیاز امکان هوشمند شدن نداشتند را هوشمند کرد. علاوه بر این، می‌توان امیدوار بود که بیشتر از گذشته شاهد دستگاه‌های الکترونیکی متصلی باشیم که کاملا از انرژی خورشید استفاده می‌کنند.

منبع:shabakeh-mag

دیدگاهتان را بنویسید