رابطه دما با طول کابل شبکه

رابطه دما با طول کابل شبکه

طول مجاز کابل در استانداردهای کابل کشی ساختار یافته حداکثر 90 متر در لایه افقی شبکه ( Horizontal ) تعریف شده است لیکن این متراژ بر اساس دمای 20 درجه سلسیوس بوده و در صورت افزایش دما به دلیل تغییر پارامتر های الکتریکی کابل شرایط متراژ طول استاندارد بهم می خورد. در ادامه توضیحاتی ارائه شده که در دمای 20 درجه و حداکثر تا 60 درجه سلسیوس ضوابط طول کابل را مشخص می نماید.

محدوده ی تست مجاز برای پارامتر افت ( Insertion Loss ) در استانداردهای ANSI/TIA ،ISO/IEC و IEEE مشخص شده و در دمای 20 درجه سلسیوس (68 درجه فارنهایت) تعریف شده است. با افزایش دما، مقدار افت در یک لینک به همان اندازه افزایش پیدا می کند که این افزایش افت باعث خواهد شد تا انتقال صحیحی صورت نپذیرد ( Transmission error ) و حتی در بسیاری از مواقع باعث می شود صحت عملیات نیز به طور کامل متوقف شود.
استانداردهای کابل کشی ساختار یافته برای این موضوع توضیحاتی کامل دارند. در ادامه بخشی از توضیحات دو استاندارد مرسوم کابل کشی ساختار یافته در این رابطه ارائه شده است.
– استاندارد  ANSI/TIA-568-C.2  AnnexG : 
 کابل ها ممکن است در محیط های سقف کاذب، رایزرهای عمودی و یا در نواحی از ساختمان کشیده شود که در آنها تهویه به درستی میسر نباشد و دما به بیش از 20 درجه سلسیوس افزایش یابد همانند محیط انبارها و ساختمان های داخل یک کارخانه، برای اطمینان از صحت عملکرد کابل و افت سیگنال لازم است متراژ 90 متر بسته به مقدار افزایش دما، کوتاهتر شود. جدول ذیل راهنمایی است برای رابطه ی دما با طول کابل ها شبکه
برای صحت عملکرد در دمای بالای 20 درجه سلسیوس لازم است 0.2 درصد از طول کابل به ازای هر درجه افزایش دما، کاهش یابد. همچنین در صورتی که کابل از نوع شیلد دار باشد به ازای هر درجه افزایش دما لازم است 0.2 درصد از طول کابل کاسته و در صورتی که دما بیش از 20 درجه تا 60 درجه سلسیوس باشد لازم است 0.6 درصد از طول کابل کاسته شود.
جدول ذیل مطابق با استانداردهای ANSI/TIA-568-C.2 تنظیم شده است.
منبع:farbinnews
تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید