شبکه های بی سیم در هتلها و مراکز توریستی

شبکه های بی سیم در هتلها و مراکز توریستی

شبکه های بی سیم در هتلها و مراکز توریستی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همه گیر شدن سرویس جهانی اینترنت شاهد تبدیل شدن این سرویس به یکی از نیازهای اولیه مردم هستیم. هتل ها همه روزه میزبان میهمان های زیادی هستند و طبیعتا این میهمان ها توقع دارند که در کنار سایر امکانات پذیرایی اینترنتی با کیفیت داشته باشند. در این میان شرکت های زیادی برای ارایه تجهیزات قدرتمند برای پوشش دهی اینترنت بی سیم وجود دارند و هر یک از آنها می کوشند با ارایه قابلیت های بیشتر گوی رقابت را از دیگران بربایند. اما باید بدانیم چه قابلیت هایی وجود دارند و هر یک از آنها چه کاربردی دارند.

 

شبکه های بی سیم در هتلها و مراکز توریستی

 

Fast Roaming

این قابلیت این امکان را فراهم میکند که میهمانها پس از آن که به شبکه وای فای هتل متصل شدند با حرکت در هتل و رفتن از یک بخش به بخش دیگر، همواره متصل بمانند. در واقع کاربر وقتی از یک اکسس پوینت فاصله میگیرد و به اکسس پوینت بعدی نزدیک میشود به شکل خودکار به اکسس پوینت بعدی وصل میشود و متوجه جابه جایی میان اکسس پوینت ها نخواهد شد چون دستگاه هایی که از این قابلیت پشتیبانی میکنند این کار را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می دهند. استاندارد های IEEE 80211 k/r برای این منظور تعریف شده اند.

 

شبکه های بی سیم در هتلها و مراکز توریستی

Mesh

ممکن است در بخش هایی از هتل و مراکز تفریحی امکان کابل کشی وجود نداشته باشد. تکنولوژی مش این امکان را فراهم می آورد که یک اکسس پوینت که به کابل متصل است با چند اکسس پوینت که به کابل متصل نیستند ارتباط برقرار کند تا اکسس پوینت هایی که از شبکه جدا هستند بتوانند سرویس اینترنت را از آن اکسس پوینت دریافت و برای کاربران توزیع کنند.

 

 

Band Steering

برخی از دستگاه ها تنها قابلیت اتصال به باند 2.4 را دارند در حالیکه دستگاه های جدیدتر هم قابلیت اتصال به باند 2.4 و هم باند 5 را دارند. در باند 5 کیفیت سرویس بهتر است و پهنای باند بیشتری نیز در اختیار داریم اما از طرفی تمام دستگاه ها این باند را پشتیبانی نمی کنند. با استفاده از سیاست هایی که در این قسمت تعریف میشود میتوان کاربرها را در میان این دو باند تقسیم کرد و این درحالی است که تنها یک SSID روی دستگاه های کاربر دیده میشود و کاربران متوجه وجود SSID های متفاوت برای این دو باند نمی شوند.

 

شبکه های بی سیم در هتلها و مراکز توریستی

 

MU-MIMO

هرچه دستگاه های بیشتری به اکسس پوینت متصل شوند، سرعتش را بیشتر و بیشتر کاهش خواهند داد! علت اصلی در این نکته است که اکثر روترها در هر لحظه تنها به یک دستگاه می توانند متصل شوند. هنگام کار با روترهای معمول (SU-MIMO یا روترهایی که در هر لحظه تنها به یک دستگاه پاسخ می دهند) اگر دستگاه جدیدی وارد شبکه شود، باید منتظر باشد تا روتر به دستگاه اول پاسخ دهد. این جاست که تکنولوژی MU-MIMO ارزش خود را نشان می دهد، و سرعت پاسخ دهی به هر دستگاه در شبکه را به میزان قابل ملاحضه ای افزایش می دهد.

 

شبکه های بی سیم در هتلها و مراکز توریستی

 

Beamforming

بیم فُرمینگ (Beamforming) یک تکینک ویژه برای پردازش سیگنال هاست که می تواند پرتوها را به صورت دقیق و جهت دار ارسال یا دریافت کند. این جهت دار شدن درواقع با ترکیب کردن عناصری به دست می آید که باعث می شوند سیگنال ها در زوایای ویژه ای، به جای تداخل مخرب، تداخلی سازنده باهم داشته باشند که در نهایت منجر به حرکت کل سیگنال در یک جهت باریک و دقیق رقم بخورد. این تکنولوژی به اکسس پوینت ها کمک می کند تا نقاط کور کمتری در شبکه داشته باشیم و کیفیت سیگنال در قسمت های مختلف یکسان و مناسب باشد.

 

شبکه های بی سیم در هتلها و مراکز توریستی

 

Vlan Per SSID

در برخی اکسس پوینت ها میتوان هر SSID را در یک ویلن(VLAN) جداگانه قرار داد. به عنوان مثال کارمندان هتل از یک SSID استفاده کنند و میهمانان از یک SSID دیگر در حالیکه شبکه کارمندان کاملا مجزاست و هیچ یک از میهمانان نمیتوانند به این شبکه نفوذ کنند و امنیت کامل برقرار است.

 

شبکه های بی سیم در هتلها و مراکز توریستی

 

تخمین پروژه پیش از پیاده سازی

بهتر است پروژه قبل از پیاده سازی شبیه سازی شود تا بتوان پیش از پرداخت هرگونه هزینه ای آن را برآورد کرد و تعداد اکسس پوینت های مورد نیاز و جانمایی آنها را تخمین زد.در صورت عدم جایابی مناسب ممکن است که سرویس دهی با مشکلاتی نظیر ایجاد نقطه کور، تداخل و یا ضعف در سطح سیگنال را باعث شود. برای این منظور نرم افزار های مختلفی وجود دارد که بیشتر آنها گران قیمت هستند اما شرکت در اینجا یکی از نرم افزارهای رایگان مربوط به شرکت انجنیوس را به شما پیشنهاد می کنیم.

این شرکت نرم افزار رایگانی به نام EZ WiFi Planner ارایه داده است که با استفاده از این نرم افزار مشتریان می توانند نقشه را در سامانه اپلود کنند ، نوع دیوار ها و موانع را مشخص کنند، مدل و تعداد اکسس پوینت ها را جانمایی کنند و بررسی کنند که کیفیت سیگنال پس از اجرای پروژه به چه صورتی خواهد بود.

 

شبکه های بی سیم در هتلها و مراکز توریستی

 

مدیریت متمرکز یا نامتمرکز:

از این منظر به طور کل می توان اکسس پوینت ها را در دو دسته تقسیم کرد:

اکسس پوینت های مستقل (StandAlone) :

این نوع از اکسس پوینت ها به شکل مستقل از یکدیگر کار میکنند و همچنین در زمان پیکربندی باید هر یک از آنها را به شکل مستقل انجام گیرد ، در نتیجه مناسب کسب و کارهای کوچک و منازل هستند زیرا معمولا در این گونه فضاها تعداد کمی اکسس پوینت نیاز هست و مدیریت آنها مشکل نیست

اکسس پوینت های مدیریت پذیر (Managed) :

برای پروژه های بزرگ مانند هتل ها که برای پوشش شبکه بی سیم در آنها به اکسس پوینت های زیادی نیاز داریم باید از این نوع از اکسس پوینتها استفاده کرد. این اکسس پوینت ها از یک کنترلر فرمان میگیرند و مدیریت میشوند که این کنترلر میتواند سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. با استفاده از این کنترلر ها به سادگی میتوان تعداد زیادی اکسس پوینت را در زمان کوتاهی پیکربندی کرد و گزارش های یکپارچه ای از آنها گرفت. برخی برندها کنترلر خود را به صورت جداگانه به فروش می رسانند اما برند انجنیوس کنترلر نرم افزاری خود را به شکل رایگان در اختیار مشتریان می گذارد و یا در صورتی که از سوییچ های PoE انجنیوس در پروژه استفاده شود ، بر روی این سوییچ ها کنترلر نیز وجود دارد.

 

شبکه های بی سیم در هتلها و مراکز توریستی

 

قابلیت هایی که کنترلرها در اختیار مشتریان می گذارند:

پیاده سازی ساده شبکه

پس از آنکه تجهیزات در محل خود نصب و روشن شدند توسط کنترلر شناسایی شده و تنها با چند کلیک میتوان آنها را در کنترلر اضافه کرد. سپس با توجه به نیازمندی های پروژه یک یا چند گروه تعریف کرد و هر اکسس پوینت را در گروه مربوطه اضافه کرد تا تنظیمات مورد نیاز به آن اکسس پوینت داده شود.با استفاده از این قابلیت میتوان تعداد زیادی اکسس پوینت را در مدت زمان کوتاهی پیکربندی کرد.

نظارت بر میزان ترافیک مصرفی در بخش های مختلف شبکه

مدیر شبکه با یک نگاه و با استفاده از نمودارها میتواند متوجه شود که مصرف در کدام قسمت ها و در چه زمانهایی بیشتر است و باید چگونه مصرف را مدیریت کند و یا برای تامین منابع در آینده برنامه ریزی کند.در ذیل تصویری از یک کنترلر رایگان جهت مدیریت یک پارچه نمایش داده شده است که می توانید آنرا از سایت انجنیوس دانلود نمایید.

 

 

عیب یابی آسان و سریع

یکی از قابلیت های بسیار سودمند در کنترلر انجنیوس رسم توپولوژی شبکه به صورت اتوماتیک است. زمانیکه یک اکسس پوینت به هر دلیلی با مشکل رو به رو شده است، یا به نظر می آید که در بخشی از شبکه مشکلی وجود دارد مدیر شبکه میتواند شمای گرافیکی از شبکه را ببیند و با کلیک بر روی نقشه جزییات بیشتری در مورد شبکه بیابد و در صورت نیاز تنظیمات را مرور یا تغییراتی در آنها اعمال کند تا مشکل برطرف شود.

 

 

روش های جانمایی اکسس پوینت ها در هتل ها:

برای این منظور دو رویکرد کلی وجود دارد:

قرار دادن اکسس پوینت های پرقدرت در راهروها
قرار دادن اکسس پوینت های ضعیف در هر اتاق

هر یک از این رویکردها مزایا و معایبی دارند.

راهکار اول

مزیت: اکسس پوینت های کمتری نیاز هست و در نتیجه راهکار ارزانتری می باشد

عیب: با توجه به اینکه در ورودی اتاق ها معمولا سرویس های بهداشتی قرار دارند سیگنال ضعیف تری به اتاق می رسد و حتی ممکن است در قسمت هایی از اتاق ها سیگنال به خوبی دریافت نشود.

راهکار دوم

مزیت: سیگنال بسیار خوب در تمام نواحی خواهیم داشت و عدم تداخل امواج باعث میشود که سرویس بسیار با کیفیت و با سرعت بسیار بالا در اختیار مشتریان قرار گیرد

عیب: در این روش تعداد اکسس پوینت بیشتری لازم است که باعث میشود هزینه تمام شده پروژه بالاتر رود.

با وجود اینکه این روش پر هزینه تر است اما این رویکرد اصولی تر است و در هتل های لوکس در سراسر دنیا معمولا از این روش استفاده می شود اما هتل های ایران معمولا به علت کمبود بودجه از رویکرد اول استفاده می کنند.

در ادامه برای ملموس تر بودن موارد مطرح شده مدلهای فیزیکی از تجهیزات قمناسب بررسی می گردد، یکی از برندهایی که در این راستا نسبت به برندهای دیگر پیش تاز بوده است ، برند انجنیوس می باشد که برخی از مدلهایی آن در ذیل مشخص گردیده :

 

 

اکسس پوینت های مناسب فضاهای داخلی: تنوع بالایی در اکسس پوینت های داخلی وجود دارد تا با توجه به بودجه و پهنای باند مورد نیاز و تعداد کاربر هم زمان بتوان از میان آنها انتخاب کرد.

اکسس پوینت های مناسب فضاهای خارجی: ممکن است هتل بخواهد در محیط های باز نیز به مشتریان خود سرویس اینترنت بی سیم بدهد . در این صورت با توجه به محل جغرافیایی هتل و شرایط آب و هوایی می توان از میان اکسس پوینت های خارجی که دارای سطوح مختلفی ازمقاومت در برابر سرما ، گرما ، رطوبت از IP55 تا IP68 هستند انتخاب کرد.

سوییچ کنترلر ها: تمام پورت های سوویچ های برند انجنیوس با ظرفیت 1 گیگابیت در ثانیه کار میکنند و تمام مدل ها از sfp پشتیبانی میکنند. عمده تفاوت مدل های مختلف در تعداد پورت و توان PoE آنها می باشد. این سوییچ ها میتوانند نقش کنترلر را در شبکه بازی کنند به این معنی که تمام اکسس پوینت ها توسط آنها به صورت یکپارجه پیکربندی و مدیریت می شوند.

قابلیت کنترلر این سوییچ ها امکانات بسیاری را در اختیار مدیران شبکه میگذارد و به آنها این امکان را می دهد که از یک داشبورد کل شبکه وایرلس خود و کاربران را مدیریت و بر نحوه عملکرد آنها نظارت داشته باشند.

و اما معرفی خود انجنیوس

 

شبکه های بی سیم در هتلها و مراکز توریستی

 

برند انجنیوس:

EnGenius یک شرکت متخصص در زمینه تولید تجهیزات ارتباطات بیسیم Wi-Fi و رادیویی RF با سابقه 18 ساله می باشد که دفتر مرکزی و کارخانه ی آن در کشور تایوان استقرار یافته است.

برخی از دلایل استفاده از محصولات EnGenius:

پوشش وسیع سیگنال در محیط اجرای پروژهاخذ استاندارد های جهانی و داخلیدارای گارانتی معتبر از شرکتهای تایید شده داخلیقابلیت مدیریت تجهیزات توسط کنترلر های سخت افزاری و نرم افزاریپیاده سازی شبکه با ساده ترین روش ممکن و عدم نیاز به دانش فنی بالاارائه راه حل و محصولات خاص برای محیط های درمانی و سازمانی (به منظور کاهش تاثیرات مخرب فرکانسی بر انسان)عدم نیاز به هزینه بابت مجوزهای استفاده از نرم افزار (Free License) و پشتیبانی و بروزرسانی نرم افزاری رایگانپشتیبانی از 5000 اکسس پوینت و 10000 کاربر همزمان بر روی یک نرم افزار مدیریتی (بدون هیچ گونه هزینه اضافی)

شرکت پیش تازان فن آور پانا نماینده تجهیزات EnGenius در ایران است. کارشناسان شرکت پانا پیش از خرید ، در هنگام پیاده سازی و پس از اتمام پروژه در کنار مشتریان خود هستند تا تمام مراحل به بهترین شکل انجام شود و درنهایت سرویس وای فای با کیفیتی در پروژه ارائه شود.

منبع:panacom

"تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید