نحوه انتخاب سوئیچ هسته اصلی (Core Switch)

نحوه انتخاب سوئیچ هسته اصلی (Core Switch):

نحوه انتخاب سوئیچ هسته اصلی (Core Switch)

سوئیچ Core

سوئیچ Core در قلب شبکه شرکت ها و سازمان ها قرار داشته و وظیفه مسیریابی سریع و سوئیچینگ را بر عهده می گیرد. افزایش ترافیک در لایه دسترسی و لایه توزیع بر روی عملکرد شبکه تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین نحوه انتخاب مناسب ترین سوئیچ شبکه Core برای شبکه های بزرگ مهم است. برای درک بیشتر، مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

وظیفه اصلی سوئیچ Core

در طراحی شبکه های سازمانی، سوئیچ Core در لایه اصلی شبکه قرار دارد. این سوئیچ کل جریان ترافیک را از دستگاه های لایه توزیع و دستگاه های لایه دسترسی جمع آوری می نماید. پس به طور کلی می توان گفت سوئیچ های Core نوع خاصی از سوئیچ نبوده و در واقع سوئیچ هایی با ظرفیت و سرعت بالایی می باشند.

البته لازم به ذکر است دستگاه هایی که در این لایه قرار می گیرند می توانند سوئیچ های پرسرعت و روترهایی با عملکرد بالا باشند. سوئیچ هسته ای که در لایه اصلی شبکه سازمانی قرار دارد، به عنوان سوئیچ ستون اصلی برای دسترسی به شبکه LAN و اتصال چندین دستگاه دیگر به هسته عمل می کند.

همان طور که گفته شد سوئیچ هایی که در این لایه قرار می گیرند از ظرفیت و سرعت بالایی در انتقال داده برخوردار می باشند و عموماً قدرتمند ترین سوئیچ در این لایه قرار می گیرد. در بیشتر موارد، سوئیچ Core اتصالات پر سرعت مانند 10Gاترنت، 40G اترنت یا 100G اترنت را مدیریت می کنند. برای اطمینان از انتقال ترافیک پر سرعت، Core Switchها نباید دستکاری بسته مانند مسیریابی بین Vlan، لیست دسترسی و غیره را که توسط دستگاه های توزیع انجام می شود، را انجام دهند.

نکته: همان طور که می دانید شبکه از سه لایه Core، Distribution و Access تشکیل شده است. در شرکت های بزرگ این سه لایه کامل بوده اما در شرکت های کوچک لایه Core و Distribution در یک سوئیچ جمع آوری می شوند که به آن لایه فروریخته و یا collapsed core گفته می شود.

فاکتورهایی که در هنگام انتخاب سوئیچ Core یا اصلی باید در نظر گرفت:

فاکتورهایی که در هنگام انتخاب سوئیچ Core یا اصلی باید در نظر گرفت:

1ـ کارایی

نرخ انتقال و ظرفیت سوئیچینگ دو عامل مهم در انتخاب سوئیچ Core می باشند به طوری که در مقایسه با سوئیچ های لایه دسترسی و سوئیچ های لایه توزیع ، سوییچ های اصلی باید از حداکثر سرعت انتقال و ظرفیت سوئیچینگ برخوردار باشند. پیوستگی نرخ انتقال اطلاعات تا حد زیادی به تعداد دستگاه های موجود در شبکه بستگی دارد. به عنوان مثال ، طراحان شبکه می توانند با بررسی جریان های مختلف ترافیک در لایه های دسترسی و توزیع ، تعداد سوئیچ های Core را تعیین و سپس آن را وارد شبکه نمایند.

2ـ افزونگی

سوئیچ های اصلی در مقایسه با سوئیچ های دیگر بیشتر به افزونگی توجه می کنند. از آنجا که سوئیچ های لایه هسته دارای بار کاری بسیار بالاتری نسبت به سوئیچ های لایه دسترسی و سوئیچ های لایه توزیع می باشند، به همین دلیل این سوئیچ های بسیار داغ تر بوده و باید حتما برای آنها یک سیستم خنک کننده در نظر گرفت.

به طور معمول ، سوئیچ Core مجهز به سیستمهای خنک کننده می باشد تا به خنک کردن سوئیچ ها در هنگام کار کمک کند. منبع تغذیه اضافی یکی دیگر از ویژگی هایی است که باید در نظر گرفته شود. به طور مثال تصور کنید که در یک شبکه در حال فعالیت ناگهان برق دستگاه قطع شود، در این حالت عملکرد کل شبکه مختل خواهد شد به همین دلیل وجود یک منبع تغذیه دیگر می تواند از این عامل جلوگیری نماید.

با وجود منبع تغذیه اضافی ، هنگامی که یک منبع تغذیه خراب شود ، دیگری بلافاصله شروع به کار خواهد کرد ، و اطمینان حاصل می کند که کل شبکه تحت تأثیر نگهداری نیست.

3ـ قابلیت اطمینان 

به طور کلی می توان گفت سوئیچ Core سوئیچ های لایه 3 ای هستند، که عملکرد سوئیچینگ و مسیریابی را نیز انجام می دهند. اتصال بین سوئیچ های لابه توزیع و لایه هسته با استفاده از پیوندهای لایه 3 انجام می شود. سوئیچ های هسته ای باید امنیت DDoS پیشرفته را با استفاده از پروتکل های لایه 3 برای افزایش امنیت و قابلیت اطمینان انجام دهند.

علاوه بر این، تحمل خطا موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اگر یک خرابی در سوئیچ های لایه اصلی رخ دهد ، کلیه کاربران را تحت تأثیر قرار می دهد. در صورت کاهش سرعت ترافیک شبکه، از پیکربندی هایی مانند لیست های دسترسی (access lists) و فیلتر بسته ها (packet filtering) باید اجتناب شود.

پروتکل های تحمل خطا مانند VRRP و HSRP نیز برای گروه بندی دستگاه ها به صورت مجازی در صورت خراب شدن سوئیچ فیزیکی در دسترس هستند. نکته دیگر این است که وقتی بیش از یک سوئیچ Core در برخی شبکه های سازمانی وجود دارد، باید از عملکردهایی مانند MLAG پشتیبانی کنند تا در صورت عدم موفقیت یک سوئیچ، عملکرد کل پیوند را تضمین کنند.

4ـ قابلیت QoS

QoS یک سرویس ضروری است که می تواند برای انواع خاصی از ترافیک شبکه مورد نیاز باشد. در کسب و کارهای امروزی با افزایش روزافزون ترافیک داده ها، تعداد بیشتری از داده های صوتی و تصویری انتقال می یابد.

اگر تراکم شبکه در هسته شرکت رخ دهد چه اتفاقی می افتد؟

در این حالت است که خدمات QoS معنی خواهد داشت. با قابلیت QoS، سوئیچ های هسته ای با توجه به ویژگی های مختلف خود قادر به ارائه پهنای باند مختلف خواهند بود.

همانطور که در مطالب بالا گفته شد، عوامل بسیاری وجود دارند که تعیین می کنند سوئیچ های Core برای کسب کار شما مناسب ترین هستند یا خیر و یا حتی نیاز به مشاوره جهت انتخاب و خرید مناسب ترین سوئیچ شبکه را دارید، می تواند با کارشناسان ما در مسترشبکه تماس حاصل کرده و به صورت کاملا رایگان سوالات خود را مطرح نمایید.

 

منبع : mrshabake

دیدگاهتان را بنویسید