تفاوت کابل شبکه CCA و CCC (آلومینیومی و تمام مس) چیست؟

تفاوت کابل شبکه CCA و CCC (آلومینیومی و تمام مس) چیست؟

تفاوت کابل شبکه CCA و CCC (آلومینیومی و تمام مس) چیست؟

یکی از راه هایی که شرکت های تولید کننده کابل شبکه توسط آن هزینه ی تولید و فروش کابل های شبکه خود را پایین می‌آورند استفاده از مغزی CCA به جای CCC در کابل ها است. در این مقاله به بررسی تفاوت کابل شبکه CCA و CCC خواهیم پرداخت و معایب استفاده از مغزی CCA (و CCS) را بیان می کنیم.

کابل شبکه CCA چیست ؟

CCA مخفف عبارت Clad Aluminum Copper به معنی آلومینیوم با روکش مس است. کابل های CCA از یک هسته ی آلومینیومی با روکش مسی تشکیل شده است که وزن کمتری نسبت به کابل های تمام مسی دارند. هدف از تولید این کابل ها رفع مشکلات کابل های تمام آلومینیوم بود ولی با گذشت زمان، شرکت های تولید کننده کابل های شبکه برای کاهش قیمت نهایی محصولات خود، اقدام به تولید کابل های CCA به عنوان کابل شبکه به منظور استفاده در کسب و کارهای کوچکی کردند که اطلاعات مهمی بر روی شبکه ی آن ها رد و بدل نمی‌شود.

یکی از معضلات امروز حوزه تجهیزات شبکه، فروش کابل CCA به جای CCC است که باعث می‌شود بسیاری از مشتریان در شبکه های خود با مشکل مواجه شوند. این کابل ها از کیفیت پایین تری نسبت به کابل های تمام مسی برخوردارند و برعکس آن ها انعطاف لازم را ندارند، خورده می‌شوند و قابلیت PoE را پشتیبانی نمی‌کنند. با این که این کابل ها ارزان و سبک هستند اما استفاده از آن ها در شبکه چندان توصیه نمی‌شود.

 

تفاوت کابل شبکه CCA و CCC (آلومینیومی و تمام مس) چیست؟

کابل شبکه تمام مسی یا CCC چیست ؟

CCC مخفف عبارت Copper Clad Copper به معنی کابل تمام مس است. کابل های CCC همان کابل های استاندارد شبکه هستند که از مغزی و روکش مسی استفاده می‌کنند. این کابل ها از سرعت بالایی برخوردارند، انعطاف بالایی دارند، خورده نمی‌شوند و می‌توانند از قابلیت PoE پشتیبانی کنند. همچنین این نوع کابل از ایمنی بالایی برخوردار است زیرا گرمای زیادی تولید نمی‌کند.

کابل های شبکه CCS:

CCS مخفف عبارت Copper Clad Steel و به معنی فولاد با روکش مس است. مغزی این سیم ها از جنس فولاد بوده و با یک لایه از جنس مس پوشیده است. این کابل ها حتی از کابل های CCA هم کیفیت پایین تری دارند و به ندرت به عنوان کابل شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

معایب استفاده از کابل شبکه CCA (و CCS):

تفاوت کابل شبکه CCA و CCC بسیار زیاد است و کابل های CCA به هیچ عنوان نباید به جای کابل های تمام مس در شبکه مورد استفاده قرار بگیرند و اکیدا توصیه می‌شود به دلایلی که در ادامه گفته می‌شود از به کار بردن این نوع کابل خودداری نمایید.

1- شکنندگی زیاد : کابل های CCA به دلیل استفاده از آلومینیوم و خمش پایین آن، بسیار شکننده تر از کابل های CCC هستند به طوری که غیر ممکن است در هنگام کار با این نوع کابل ها با شکستگی کابل مواجه نشوند.

2- مقاومت زیاد : فلز آلومینیوم 55 درصد مقاومت بیشتری نسبت به مس دارد که سبب می‌شود کابل داغ شده و رسانایی آن کاهش پیدا کند در نتیجه اگر در شبکه دستگاه های PoE داشته باشید، با مشکل بزرگی مواجه خواهید شد چرا که توان دستگاه ها و در نتیجه عملکرد نهایی آن ها کاهش پیدا می‌کند.

3- فرسایش : آلومینیوم در گذر زمان در معرض هوا اکسیده می‌شود و همین موضوع سبب افزایش شکنندگی کابل می‌شود بنابراین در صورت استفاده از کابل های CCA به صورت دوره ای باید کابل ها چک شوند در غیر این صورت ممکن است مشکلات ایجاد شده باعث خرابی کل شبکه شوند.

 

"تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید