راهکارهای ذخیره سازی در مراکز درمانی و بیمارستان ها

راهکارهای ذخیره سازی در مراکز درمانی و بیمارستان ها

راهکارهای ذخیره سازی در مراکز درمانی و بیمارستان ها

امروزه برای پشتیبانی از یک سازمان پزشکی با میزان رضایتِ بالا و ارائه خدمات با کیفیت، به یک سیستم اطلاعاتی قوی و موثر نیاز است. با توجه به این که اطلاعات علوم پزشکی و سلامت روز به روز در حال افزایش است، نیاز به مدیران آی تی برای گسترش پلتفرم های ذخیره سازی در سازمان های پزشکی بیشتر احساس می شود. پیاده سازی یک ذخیره ساز کیونپ به جامعه پزشکی کمک می کند تا استانداردهای حفظ اطلاعات پزشکی (PHI) را ارتقا بخشیده و یک راهکار ذخیره سازی منعطف و قابل گسترش را در محیط شبکه ارائه دهند.

زمانی که می خواهید یک سیستم ذخیره سازیِ جدید برای سازمان خود پیاده سازی کنید، فاکتورها و نکات مهمی وجود دارند که حتما باید مد نظر بگیرد. برای انتخاب ذخیره سازی که مناسبِ بیمارستان یا مرکز بهداشتی درمانی باشد، باید همه جوانب را در نظر گرفت.

 

راهکارهای ذخیره سازی در مراکز درمانی و بیمارستان ها

 

چالش های آی تی که در یک محیط پزشکی با آن ها سر و کار خواهیم داشت

امنیت اطلاعات در یک محیط مراقبت های بهداشتی فوق العاده مهم و حیاتی است. همچنین به راهکارهای متنوعی برای تعریف سطوح مختلف امنیتی برای این اطلاعات نیاز خواهد بود. رد و بدل کردن اطلاعات میان قسمت های مختلف سیستم های پزشکی باید اثر بخش باشند.

با توجه به حجم عظیم اطلاعات و تکنولوژی های جدید پزشکی و عکس ها و ویدئوهای مختلف از بدن بیماران با کیفیت بالا، نیاز بیمارستان ها، انجمن های پزشکی و محیط های مراقبت بهداشتی هر روز افزایش می یابد. برای انتقال و پردازش اطلاعات پزشکی در محیط شبکه به بهره وری و سرعت بالا نیاز خواهید داشت.

با توجه به این که بیمارستان ها اساسا عکس های تهیه شده (از طریق سی تی اسکن، اِم آر آی و غیره) را به مدت طولانی تری نسبت به دیگران در آرشیو خود نگاه می دارند، به فضا و ابزار لازم برای پشتیبان گیری (بَک آپ) این فایل ها نیاز است.

برای محیط های مراقبت بهداشتی و پزشکی در اندازه های بزرگ تر، معمولا از یک سرور مجازی سازی شده یا یک محیط شبکه چندگانه استفاده می شود. در چنین محیط هایی، مدیران شبکه به یک راهکار ذخیره سازیِ سازگار با قابلیت مجازی سازی برای برطرف کردن نیازهای خود احتیاج خواهند داشت.

 

 

راهکار ذخیره سازی با سازگاری بالا

برای بررسی تاثیر ذخیره سازهای کیونپ روی سیستم های پزشکی و درمانی، بیایید برای مثال نگاهی به تاثیر این محصولات در اجرای HIPAA (قانون بیمه ایالات متحده آمریکا) بیاندازیم. ذخیره سازهای کیونپ به راحتی می توانند نیاز مراکز درمانی به اجرای قانون حفاظت از اطلاعات پزشکی بیماران و بیمه شدگان را با ارائه یک پایگاه ذخیره اطلاعاتِ مطمئن و محرمانه فراهم کرده و امنیت اطلاعات طبقه بندی شده و منحصر بفرد هر بیمارستان یا مرکز درمانی و آموزش پزشکی را تضمین کنند.

کمپانی کیونپ طیف وسیعی از مدل های مختلفِ ذخیره ساز را ارائه می کند که به راحتی می توان از میان آن ها بهترین گزینه برای استفاده در هر نوع سناریو و گسترش شبکه در هر مقایس را پیدا کرد. بر اساس سه فاکتور ظرفیت، بهره وری و بودجه می تواند گزینه ایده آل را یافت.

مدل های دسکتاپ با کشوهای ارتفاعی (tower model) به راحتی در هر محیطی بدون نیاز به اتاق سرور قابل استفاده هستند و از یک تا 10 کشو (bay) را در برمی گیرند. مدل های رَک (rackmount) نیز ظرفیت بالا و بهره وری فوق العاده ای دارند و از 4 تا 24 کشو را برای قرار دادن هارد درایو در برمی گیرند.

 

راهکارهای ذخیره سازی در مراکز درمانی و بیمارستان ها

 

امکانات مورد نیاز برای محیط های پزشکی و درمانی

پروتوکل های استاندارد

پروتکل های اشتراک گذاریِ اطلاعات: SAMBA/CIFS, AFP, NFS
پروتکل های شبکه: FTP/FTPS/SFTP, HTTP/HTTPS, SSH
پروتکل هایی مانند iSCSI که به لطف آن ها به راحتی می توان ذخیره ساز را با سیستم های مختلف یک پارچه کرده و استفاده نمود.

سرویس اکتیو دایرکتوری ویندوز و LDAP

سرویس های AD و LDAP در یک محیط اداری پشتیبانی می شوند.

آمادگی برای مجازی سازی

شاسی های کیونپ یک راهکار آلترناتیو در ذخیره سازی با بهره گیری از پروتکل های iSCSI و NFS برای محیط های مجازی سازی شده محسوب می شوند. ذخیره سازهای این کمپانی از VMware (شامل شتاب دهنده سخت افزاری VAAI)، Citrix Xen Server و Hyper-V مایکروسافت پشتیبانی کرده و سازگار هستند.

 

راهکارهای ذخیره سازی در مراکز درمانی و بیمارستان ها

 

حفاظتِ اطلاعات

چندین روش همبندی (raid) هارد درایوها از جمله همبندی های 0,1,5,6 و 10 و روش های پیشرفته همبندی بر اساس مدل ذخیره ساز قابل استفاده هستند. به لطف قابلیت Smart HDD، تمام هارد درایوها هر لحظه در حال مانیتور شدن هستند و در صورت بروز هر گونه مشکل، مدیران آی تی توسط پیام کوتاه یا ایمیل خبردار خواهند شد. اطلاعات ذخیره شده روی هارد درایوها می توانند توسط استانداردهای پیشرفته رمزنگاری مانند AES 256-bit قفل شوند تا امنیت اطلاعات تضمین شود، حتی اگر هارد درایوها یا تمام سیستم به سرقت برود!

 

 

کنترل سطوح مختلف دسترسی به اطلاعات

برای هر کاربر یا گروه های مختلف کاربری در محیط شبکه می توان سطوح متفاوتی از دسترسی به اطلاعات ذخیره شده را تعریف نمود، به صورتی که هر بخش از محیط شبکه در مراکز درمانی و خدمات پزشکی اجازه دسترسی به پوشه ها و فایل های محدود و مشخصی را داشته باشند. سیاست ها و محدودیت های دسترسی بر اساس آی پی می توانند تعیین کنند که مثلا آی پی بخصوصی اجازه دسترسی به یک قسمت یا تمام اطلاعات ذخیره شده را نداشته باشد یا حتی به صورت خودکار بلاک شود.

مانیتورینگ فعالیت های درون سیستم

سیستم مانیتورینگ کیونپ دید کاملی از تمام فعالیت هایی که درون شبکه انجام می شود را در اختیار شما قرار می دهد. می توان تاریخچه هر فایل را مطالعه کرد، بررسی نمود که در چه زمانی کدام کاربر به فایل دسترسی پیدا کرده و چه اعمالی روی هر بخش از اطلاعات انجام شده است.

انتخاب سخت افزار

برای مسئولین مراکز خدمات درمانی و پزشکی، نیاز است که از ذخیره ساز کیونپ با حداقل یک پردازنده اینتل مدل اَتم یا زئون استفاده شود. همچنین تعداد هاردها می تواند 2 الی 16 عدد باشد.

امنیت فیزکیِ شاسی

شاسی های کیونپ از مواد اولیه بسیار مقاوم و با دوام ساخته شده اند، کشوهای آن ها قابل قفل شدن است و از پاور قوی نیز بهره می برند تا بتوانند اطلاعات را از هر گونه اتفاق ناگوار، عامل تصادفی یا اقدام به سرقت حفظ کنند.

 

 

قابلیت های deduplication و compression

قابلیت deduplication قسمت های تکراری فایل ها را حذف کرده و تنها یکی از واحدها را برمی دارد. به لطف این قابلیت، سازمان های بهداشتی درمانی می توانند صدها و بلکه هزاران فایل تکراری که تنها حجم اضافی اشغال کرده اند را رها کرده و در استفاده از فضای هارد صرفه جویی کنند.

تکنولوژی دیگری نیز هست که تاثیر بسزایی در کاهش حجم اشغال شده توسط فایل دارد و برای صرفه جویی در استفاده از فضای هارد درایوها بسیار موثر است. تکنولوژی فشرده سازی (compression) که هم با دخالت کاربر یا مدیر شبکه و هم با استفاده از الگوریتم های از پیش تعریف شده کار می کند، می تواند از سنگینیِ اطلاعات ذخیره شده در سازمان های بهداشتی درمانی کاسته و حجم قابل توجهی از فضای هارد را برای استفاده های دیگر حفظ کند. به لطف این تکنولوژی تصاویر ذخیره شده حجم کمتری اشغال خواهند کرد و انتقال فایل ها نیز سریع تر و آسان تر خواهد شد.

 

راهکارهای ذخیره سازی در مراکز درمانی و بیمارستان ها

 

قابلیت گسترش دهی ظرفیت هارد و بهره وریِ ورودی و خروجی (I/O)

ذخیره سازهای گسترش پذیر امروزه در صنعت ذخیره سازی محبوبیت زیادی دارند. اگر در گذشته کمپانی ها روی عرضه ذخیره ساز با ظرفیت های بسیار بالا تاکید می کردند، امروزه بازار ترجیح می دهد که با یک ذخیره ساز کوچک تر شروع کرده و طی زمان و به اقتضای نیاز خود، ظرفیت آن را افزایش دهد. علاوه بر این، انواع به خصوصی از ذخیره سازها، مانند ذخیره ساز تحت شبکه (NAS) به سازمان ها کمک می کنند تا بهره وری و ثباتِ شبکه افزایش یابد.

برای درکِ این نکته که چرا ذخیره سازهای قابل گسترش امروزه اهمیت زیادی یافته اند، کافی است به این فکر کنیم که چگونه فضاهای ابری (cloud)، ذخیره سازهای گسترش پذیر و ذخیره سازیِ اوبژه محور (object storage) عملا دارند جای ذخیره سازیِ فایل محور را می گیرند.

همچنان که مردم از شیوه های سنتی ذخیره سازیِ فایل محور ناراضی تر از پیش می شوند، سه تکنولوژی جدید بیشتر و بیشتر در صنعت ذخیره سازی محبوبت به دست آورده اند: ذخیره سازهای گسترش پذیر (scale-out)، ذخیره سازی اوبژه محور، و استفاده از یک فضای ابری به مثابه ذخیره ساز تحت شبکه.

 

 

روز به روز به مدیران آی تی سازمان های بزرگِ خدمات پزشکی و درمانی که از ذخیره سازهای گسترش پذیر در محیط شبکه استفاده می کنند، افزوده می شود. ذخیره سازهای قابل گسترش این امکان را دارند که گره (node) یا سرورهای 32 بیتی (معماری x86) به فضای ذخیره سازی اضافه کنند، قابلیتی که بهره وری و ظرفیت شبکه را افزایش داده و از اپلیکیشن هایی که نیاز به ورودی و خروجی سنگین دارند پشتیبانی می کند.

آرشیو اطلاعاتِ سلامت و پزشکی چیست؟

سازمان های سلامت و بهداشت هر سال چندین ترابایت اطلاعات در قالب شرح وضعیت بیماران، نتایج آزمایشات در آزمایشگاه های تخصصی و تصاویر اسکن شده از بدن بیماران ذخیره می کنند. قوانین اغلب کشورها، این سازمان ها را موظف کرده تا این اطلاعات را برای سال ها، حتی برای دهه ها، ذخیره و حفظ کنند. در نتیجه تکنولوژی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای ذخیره و نگه داریِ طولانی مدتِ این حجم عظیم اطلاعات یکی از عناصر کلیدی و اساسی در پیاده سازی شبکه برای بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و سازمان های درمانی و خدمات پزشکی محسوب می شود.

در بحث استراتژی های ذخیره سازی اطلاعات، مدیران آی تی سازمان های بهداشتی درمانی باید به آپشن های متعدد فکر کنند، از ذخیره سازهای فایل محور تحت شبکه (NAS) گرفته تا امکان ذخیره سازی و مدیریت اطلاعات به صورت بلاک محور (IP-SAN) تا امکان ارائه یک فضای ابری (Cloud) به عنوان مکملی برای سیستم ذخیره سازی تحت شبکه در سازمان مذکور. امنیت اطلاعات و ابزار لازم برای تضمین حفاظت از فایل ها باید در تمام بخش ها و تمام لایه های شبکه مد نظر گرفته شود، اما این امکانات امنیتی نباید برای پرسنل سازمان و کاربران شبکه دست و پا گیر شده و در سرعت لازم برای انجام امور درمانی خللی ایجاد کند.

 

 

معمولا فایل های آرشیویِ پزشکی درمانی چقدر حجم دارند؟

حجم فایل های ساخته و ذخیره شده در تهیه تصاویر پزشکی، سیستم های ارتباطی (PACS) و تصاویر تهیه شده با تکنولوژی رادیولوژی می تواند بسیار متغیر باشد. معمولا تصاویر دیجتالی تهیه شده از طریق فراصوت، اِم آر آی، توموگرافی و سی تی اسکن زیر 1 مگابایت هستند. تصاویر ترکیبی رادیولوژی می توانند تا 10 مگابایت، و تصاویری دیجیتالی ماموگرافی نیز می توانند تا 25 مگابایت حجم داشته باشند.

 

راهکارهای ذخیره سازی در مراکز درمانی و بیمارستان ها

 

همچنان که سازمان های پزشکی درمانی تلاش می کنند تا اپلیکیشن ها و امکانات جدیدتر و متنوع تری برای تهیه تصویر از بدن بیماران تهیه کنند، مدیرانِ آی تی این سازمان ها نیز باید بررسی کنند که هر یک از این برنامه های جدید چه تاثیری بر روی آرشیو اطلاعات و ذخیره تصاویر می گذارند. برای دست یابی به این امر مدیران PACS، رادیولوژیست ها و مدیران آی تی باید با یکدیگر همکاری نمایند.

برخی از سرویس دهندگان خدمات پزشکی از تکنولوژی IP-SAN برای مدیریتِ حجم روز افزون اطلاعات پزشکی استفاده می کنند. استفاده از این تکنولوژی در برخی موارد، مانند مانیتورینگ وضعیت بیمار و بعضی سیستم های تهیه تصویر برای این قبیل سازمان ها مفید خواهد بود.

یک IP-SAN در پیوستگی ذخیره سازی لایه ای (tier) بسیار خوب عمل می کند، مبحثی که بیشتر فلسفی است تا نوع خاصی از تکنولوژی!

در سناریوی ذخیره سازی برای یک سازمان بهداشتی درمانی، تصاویری که به تازگی اسکن شده اند در لایه اول قرار می گیرند تا برای بررسی در دسترس باشند. پس از گذر مدت به خصوصی، مثلا یک ماه، فایل به لایه دوم می رود و پس از مثلا یک سال به لایه سوم رفته و عملا تبدیل به آرشیو قدیمی سازمان می شود.

قابلیت Qtier

این لایه بندی ذخیره و بازخوانی اطلاعات را می توان از نگاهی دیگری نیز بررسی کرد. فرض کنید که در ذخیره ساز خود 8 هارد درایو دارید که 6 تای آن ها هاردهای HDD با سرعت استاندارد و فضای بالا، و 2 هارد درایو نیز از نوع SSD با سرعت بسیار بالاست. قابلیت Qtier در ذخیره سازهای کیونپ، میزان استفاده از هر فایل در محیط شبکه را بررسی کرده و به طور هوشمند اقدام به جابجایی فایل ها می کند. بدین صورت که فایل های پُر استفاده از مهم را که در اولویت قرار دارند به هارد درایوهای سریع تر منتقل می کند تا همیشه در کمترین زمان ممکن در دسترس باشند، و فایل های قدیمی تر با استفاده کمتر را به هارد درایوهای متوسل و ظرفیت بیشتر منتقل می کند تا آرشیو شده و در صورت لزوم در دسترس قرار بگیرند.

 

 

در پایان، بیایید نگاهی به ذخیره سازهایِ پیشنهادیِ کیونپ برای بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز آموزشی پزشکی و مراکز ارائه خدمات بهداشتی درمانی بیاندازیم.

راهکارهای پیشنهادی:

 

 

موارد فوق برخی از قابلیت های ذخیره سازی حرفه ای کیونپ است که می توان به راحتی آن را پیاده سازی کرد، اما تلاش می کنیم تا بر اساس بودجه و سناریوی شما یک طرح جامع که تمامی نیازهای شما را برآورده سازد را فراهم کنیم. بنابراین از شما درخواست می گردد که در صورت نیاز به مشاوره در خصوص ذخیره ساز با کارشناسان و نمایندگی های مجاز شرکت پانا تماس حاصل فرمایید.

منبع:panacom

"تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید