راهکارهای ذخیره سازی سازمانی

راهکارهای ذخیره سازی سازمانی

راهکارهای ذخیره سازی سازمانی

امروزه داده ها یک دارایی محسوب می شوند چرا که با پردازش آن ها می توان به اطلاعات با ارزش دست پیدا کرد .اطلاعاتی که وقتی در کنار هم قرار می گیرند و روابط بین آنها مشخص می‌شود می‌تواند الگوهای راهبردی مفیدی را برای آن سازمان و پرسنل فعال در آن مجموعه فراهم نماید. مسئله ای که امروزه با این ثروت با ارزش با آن رو به رو هستیم بحث ذخیره سازی داده تولید شده و مدیریت جریان داده ای است که در هر ارگان و سازمانی وجود دارد. اگر از زوایای دیگری به مسئله استخراج الگو و سایر خروجی های مفید از داده ها نگاه کنیم در واقع با این مسئله رو به رو هستیم که داده ها در سیستم ها ذخیره می شوند تا در مرحله بعد به تناسب نیاز توسط سیستم های پردازشی، پردازش شوند. می توانیم به جرئت این جمله را بگوییم که وجود سیستم های ذخیره سازی علاوه بر این که یک نیاز ضروری است در واقع یک ضرورت با الویت بالا محسوب می شود که در صورت وجود آن، پروژه قابل انتقال به فاز بعدی خواهد بود.

الگوریتم ها و برنامه های مبتنی بر پردازش داده ذاتا به شکلی هستند که هر چه مقدار و تعداد داده های مورد استفاده هنگام یادگیری بیشتر باشند به همان اندازه دقت خروجی برنامه بالاتر خواهد بود. به سخن دیگر، پروژ های مبتنی بر داده بعد از گذشت زمان نیاز دارند که با داده های بیشتری مورد بازآموزی قرار بگیرند و دقیقا این جاست که ارزش واقعی سیستم های ذخیره سازی نمایان می شود. واضح است که فرآیند جمع آوری و نگه داری داده علاوه بر حجم زیاد ، زمان بر نیز هستند.

در این بررسی سعی نموده ایم که شما را با برخی از امکانات سیستم های حرفه ای ذخیره سازی اطلاعات در برند کیونپ آشنا کنیم.

اکثر نیازمندیها را می توان به شرح ذیل مطرح نمود:

جلوگیری از باج افزارها
اشتراک گذاری اطلاعات
دسته بندی و جستجوی اطلاعات
تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات سازمان
مجازی سازی
شتابدهی اطلاعات
سطح بندی اطلاعات بنا به سرعت درخواست
اتصال دوربین های مدار بسته
پخش فیلم و مدیا
حذف داده های تکراری و زائد
امنیت اطلاعات
حفظ اطلاعات با استفاده از پیکر بندی هارد ها
اجرایISCSI رسیدن به سرعت 80Gb/s

بدون مقدمه به توضیح جزییات هر یک از موارد عنوان شده در لیست بالا می پردازیم.

جلوگیری از باج افزارها

امیدواریم که تاکنون دچار باج افزارها نشده باشید. نرم افزارهایی که به یک شکلی بر روی سیستم و قربانیان قرار گرفته و تمامی اطلاعات کاربر را به صورت رمز شده و غیر قابل استفاده در می آورند و برای برگرداندن مجدد آن اطلاعات نیاز به کلید رمزگشای است که برای تهیه آن باید مبالغی را به باج گیرنده های آن پرداخت کنید که در برخی موارد هزینه سنگینی را برای شما در بر خواهد داشت و به طبع آن خسارات جبران ناپذیری را متوجه سازمان و مجموعه خواهد کرد. یکی از مواردی که در شبکه های اداری و دولتی می بایستی به آن دقت شود تهیه نسخه پشتیبان و داشتن قرات های مختلف برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی است.با داشتن قرائتهای مختلف امکان ارجاع به اطلاعات درست خواهیم بود بدون آنکه نیاز باشد که بابت کل اطلاعات نسخه های پشتیبان حجیم در نظر بگیریم که در برخی موارد اصلا ناممکن خواهد بود.

 

راهکارهای ذخیره سازی سازمانی

 

اشتراک گذاری اطلاعات

به اشتراک گذاری فایل یکی از ساده ترین مباحث در بخش ذخیره سازی اطلاعات است. در این مبحث موضوع روی ایجاد یک فضا برای کاربران جهت اشتراک گذاشتن اطلاعات می باشد، این فضا می تواند کاملا خصوصی بوده و یا توسط چند یا تمامی کاربران قابل استفاده باشد، این سطح دسترسی می‌تواند توسط سرپرست سیستم به ازاء هر کاربر و یا گروه کاربران به راحتی مشخص گردد، این سطح بندی می تواند شامل دسته بندی فقط خواندنی- قابل نوشتن و یا پاک کردن و اجرا کردن باشد.علاوه بر آن در چنین مواردی نیاز است که فضای تخصیص داده شده به کاربران نتنها به لحاظ سطح دسترسی بلکه به لحاظ میزان فضا نیز مدیریت شود و به کاربران فقط بتوانند به میزان حجم مشخص شده از فضای موجود استفاده کنند.

در این قابلیت می‌توان برای تمامی کارمندان یک فضای اختصاصی ایجاد کرد تا آنها بتوانند اطلاعات خود را در آن ذخیره کنند و دیگر افراد هیچ گونه دسترسی به آن نداشته باشند و یا آنکه یک فضای عمومی ایجاد نمود تا اطلاعاتی همانند نرم افزارهای کاربردی و یا اطلاعات عمومی را در دسترس همگان قرار داد.

با استفاده از پروتکل هایی همانندftp،nfs، smb میتوان از روی سیستم عاملهای ویندوزی، لینوکسی و مکینتاش( اپل) به راحتی به آن متصل شد.

اما چرا از کیونپ برای این کار استفاده می ‌کنیم؟ مگر یک کامپیوتر ویندوزی عادی و یا سیستم های مشابه این کار را برای ما انجام نمی دهند؟ در جواب این سوال، قبل از اینکه به بله یا خیر برسیم بهتر است یک سری ویژگی ها را با هم بررسی نماییم و دلایل معرفی کیونپ را بررسی کنیم.

از این دلایل می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

فضای بیشتر
امکانraid
مدیریت ساده تر مصرف انرژی کمتر ،توان سرویس‌دهی24x7x365
نیاز به مراقبت کمتر

بدون شک نمی توانیم به یک یا چند هارد که به طور پیوسته در حال کار هستند مطمئن بود که برای آنها تا ابد هیچگونه مشکلی پیش نخواهد آمد، زمانی فرا خواهد رسید که هارد خراب می شود اما سوال بزرگتر اینجاست که بر سر اطلاعات ، چه خواهد آمد، با استفاده از همبندی هاردها می‌توان این امکان را به وجود آورد که در صورت از دست دادن یک یا چند هارد ، همچنان اطلاعات قابل دسترس باشند و ریسک از دست دادن اطلاعات به حداقل خود برسد. بر همین اساس ذخیره ساز کیونپ توان پیکره‌بندی هارد با سطوح Raid 0,1,10,5,6,50,60 را بر اساس سیاست کاری شما از جمله میزان ریسک به نسبت سرعت دسترسی اطلاعات را فراهم می کند.

 

راهکارهای ذخیره سازی سازمانی

 

تهیه پشتیبان از اطلاعات سازمان

یکی از دغدغه های سازمانی، حفظ اطلاعات سرور ها و کاربران است که در اصطلاح به آن تهیه نسخه پشتیبان گفته می شود برای انجام این روند روش های مختلفی وجود دارد که بر اساس نوع سرویس و سیاست های کاری مجموعه ها می تواند متفاوت باشد . از این میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تهیه نسخه پشتیبان از سرورها کاربران
تهیه پشتیبان از ماشین های مجازی
ایجاد نسخه های مختلف پشتیبان با قابلیت ارجاع و برگرداندن پشتیبان در تاریخ مشخص با صرف کمترین فضا
تهیه پشتیبان از ذخیره ساز کیونپ بر روی سرورهای ابری و ذخیره ساز اکسترنال
تهیه پشتیبان و یکسان سازی ویندوز ذخیره سازی به صورت همزمان و یا یک تغییر ساز و سرور FTP
تهیه پشتیبان و یکسان سازی بین سیستم ها و ذخیره سازها
استفاده از نرم افزارهای رایگان پشتیبان گیر همانند Netback

دسته بندی و جستجوی اطلاعات

ذخیره سازی فضا و پشتیبان گیری نه تنها کار را آسان نمی‌کند بلکه در مواردی به هنگام جستجو برای داده خاصی نیازمند صرف زمان طولانی شده و کار را دشوارتر می کند. این سردرگمی برای کاربر باعث می شود که برای پیدا کردن داده های مربوط به چند ماه قبل ،ساعت‌ها صرف شود، برای جلوگیری از این سردرگمی ذخیره ساز کیونپ با فراهم کردن سرویس جستوجو امکان اندیس گذاری برای اطلاعات به صورت خودکار را فراهم میکند به این ترتیب می‌توان با داشتن یک نشانه کوچک از اطلاعات به طور مثال تاریخ حدودی فایل ،قسمتی از نام فایل و یا نام فایل به اطلاعات دسترسی پیدا نمود.

 

 

مجازی سازی

نیاز به هیچگونه توضیحی نیست اما نکته‌ای که در اینجا می‌توان به آن اشاره کرد روش‌های پیاده‌سازی آن می‌باشد، در روش سنتی یک میزبان از طریق رابط ، به یک ذخیره ساز متصل و سیستم های مجازی بر روی آن اجرا می گردید. یکی از مشکلات این روش پیاده سازی ، ایجاد گلوگاه در لینک ارتباطی ذخیره ساز با سرور بود که باعث کاهش بهره وری و عدم استفاده صحیح از منابع هر دو طرف می گردید. اما با اضافه شدن امکان اجرای مستقیم ماشینها، می توان خود ماشین ها را بر روی ذخیره سازی اجرا کرد و مشکل گلوگاه را حل نمود در این حالت پردازنده و اطلاعات هر دو در یک سیستم هستند و به راحتی از منوی پیکربندی مدیریت می‌توان منابع تخصیص داده شده به هر یک از سیستم ها را تعریف نمود که هرکدام از ماشینها به چه میزان از منابع سیستم استفاده نمایند.

 

 

این سیستم با انواع مجازی ساز ها همانند Vmware – Citrix – HyPervisor – منطبق می باشد و به راحتی می توان یک ماشین را از روی فایل ایزو یا سی دی نصب و یا حتی از روی یک کامپیوتر به داخل ذخیره ساز واکشی نمود.

 

راهکارهای ذخیره سازی سازمانی

 

کنترل و ضبط دوربین های مداربسته

یکی از امکاناتی که میتوان در ذخیره سازها به راحتی با آن دست یافت ؛اتصال دوربین های مداربسته به ذخیره ساز است. تقریباً از دو تا ۸۰ دوربین را می توان به یک ذخیره ساز متصل نمود.

همچنین این امکان وجود دارد که بنا به نیاز نحوه محاسبه و انتخاب ذخیره ساز را در راهنمایی که در سایت کیونت وجود دارد بررسی کرد تا بهترین گزینه را برای نیازمندی سازمان خود انتخاب نمود، هر فردی با داشتن مدل دوربین ، میزان وضوح تصویر ، تعدا فریم و تعداد دوربینها به راحتی سناریوی خود را انتخاب و پیاده سازی نماید در نظر داشته باشید که بر روی مدل های مختلف ،حداقل بین ۲ تا ۸ لایسنس دوربین رایگان وجود دارد و برای اتصال بیشتر باید لایسنس جداگانه خریداری کرده تقریباً بیش از ۱۰۰۰ برند مختلف دوربین در کیونپ شناسایی شده و قابلیت های همانند eye fish در منوی آن وجود دارد.

 

راهکارهای ذخیره سازی سازمانی

 

https://www.qnap.com

پخش فیلم و مدیا

در صورتی که روابط عمومی یک سازمان تمایل به پخش فیلم برای تمامی کارمندان خود داشته باشد به راحتی می‌توان با چند کلیک ساده این کار را انجام داد و ذخیره ساز کیونپ خود را تبدیل به یک پخش کننده میدیا نمایید این سیستم توانایی پشتیبانی از انواع فرمت های فیلم را داشته و قابلیت پخش فیلم های4k را نیز دارد. به علاوه با امکانTranscoding که در آن قرار داده شده است می‌توان بر اساس فاکتورهایی همانند توان کیفیت پخش، پهنای باند بین پخش کننده ها و گیرنده ها فرمت فیلم ارسالی را بصورت خودکار تغییر داد تا با کمترین پهنای باند و بالاترین سرعت ، فیلم را بر روی بیش از 100 سیستم مختلف پخش کرد، به طور مثال اگر یک فیلم به طور همزمان بر روی یک موبایل که با شبکه3G وصل شده و یک تلویزیون ۵۲ اینچ که با شبکه نسیم وصل شده باشد دو فرمت قابل پخش مختلف بسته به میزان پهنای باند و سطح وضوح برای آنها ارسال می گردد.

 

 

حذف مقررات و اطلاعات تکراری

همه سرپرستان شبکه برای ذخیره سازی سازمانی خود همیشه با مشکل تکراری بودن اطلاعات چه از طرف اطلاعات سرویس دهندگان و چه از طرف کاربران مواجه هستند که باعث می شود که نتوان بهینه از سیستمهای ذخیره ساز استفاده نمود در مدل هایی از کیونپ که بر روی آن ها سیستم عاملTES قرار دارد (مبتنی بر سیستم عامل FreeBSD ) با فعال کردن گزینه Deduplication می توان بلاک های تکراری داده را حذف و فقط یک نمونه از آنها را نگه داریم. به این شکل به بهینه ترین حالت و کمترین تکرار اطلاعات می توان ذخیره ساز خود را مدیریت نمود.

 

 

اطلاعات بنا به سرعت درخواستی

شاید عنوان فوق کمی شما را سردرگم نماید اما مسئله بسیار ساده است شما به عنوان فردی که وظیفه مدیریت شبکه و سازمان خود را دارید با انبوهی از اطلاعات مواجه هستید که به لحاظ سرعت دسترسی به آن ها همگی در یک سطح نیستند برخی از این اطلاعات نسخه‌های آرشیو هستند که شاید در طول سال‌ها یک بار هم به سراغ آن نروید، برخی از این اطلاعات در طول روز چندین بار مورد استفاده قرار می گیرند و برخی از اطلاعات در هر ثانیه بارها و بارها فراخوانده می‌شوند در چنین حالتهایی چه باید کرد اگر همه منابع ذخیره سازی را از نوع SSD قرار دهیم به سرعت دسترسی بالای می‌رسیم اما این راه حل بسیار پرهزینه خواهد بود و اما اگر به دید اطلاعات آرشیو نگاه کنیم می توانیم از هاردهای ارزان قیمت با سرعت کمتر استفاده کنیم، اما دیگر نیاز به سرعت بالا برآورده نمی شود ، چه باید کرد؟ در این مدل، می توان بر اساس سناریو پروژه از چند مدل هارد با سرعتهای مختلف و با قیمتهای متفاوت استفاده کرد.فقط چه کسی مسئول این روند خواهد بود، آیا باید بصورت دستی اطلاعات را در بین هاردهای کم سرعت و پر سرعت پخش کرد؟! اگر اطلاعات در هر لحظه تغییر کند آیا پخش اطلاعات به صورت دستی ممکن خواهد بود ؟

 

راهکارهای ذخیره سازی سازمانی

 

در اکثر ذخیره سازهای حرفه ای امکان پیاده سازی آن وجود دارد اما برای فعال کردن آنها می‌بایست هزینه خرید لایسنس را متقبل شد اما در ذخیره ساز کیونپ این امر به صورت رایگان وجود داشته و می‌توان با یک کلیک آن را یک فعال نموده و به راحتی با پیکربندی آن زمان جابجا کردن داده ها را در مواقعی که کمترین بار بر روی سیستم قرار دارد تنظیم نمود.

 

 

شتابدهی اطلاعات

یکی از دغدغه های موجود در پروتکل های ذخیره سازی اطلاعات کندی منابع ذخیره سازی مکانیکی است که توان انطباق سرعتی با حافظه اصلی و سرعت شبکه را ندارد اگر بخواهیم از منابع ذخیره سازی پرسرعت همانند هارد های ssd ویا m.sata استفاده کنیم هزینه تمام شده ی ذخیره ای بشدت افزایش پیدا می کندو ظرفیت SSD محدود است برای حل این مشکل می توان از یک یا دو هارد ssd عنوان حافظه کش استفاده نمود در این حالت این منبع ذخیره سازی به عنوان یک واسط بین دو قسمت سریع و کند قرار می‌گیرد و یک تعادل بین آنها ایجاد می‌کند به این شکل با هزینه‌ای معقول می توان به یک بهره‌ وری بسیار ایده آل رسید.

 

راهکارهای ذخیره سازی سازمانی

 

همیشه در دسترس

یکی از مهمترین ویژه گیهای که یک سیستم حرفه ای در زمانی که در حال سروریس دهی حیاتی است ، همیشه بالا بودن آن است که به اصطلاح به آن High Availbility یا HA گفته می شود، اصولا این پایداری با افزونگی قسمنها میسر می گردد ، در بخش هاردها با پیکربندی صحیح هاردها (RAID) می توان تا حد زیادی این مسئله را مهیا نمود اما خود این هاردها وابسته به المانهای دیگری همانند برد ، پردازنده اصلی و منبع تغذیه هستند که اگر هر کدام دچار مشکل شوند ، کار سرویس دهی در آن لحظه مختل شده و نیاز به سرویس کردن آن می باشد ، این مسئله شاید در مواردی که سرویس دهی حیاطی مطرح نباشد قابل اقماض باشد ، اما در سیستمهای مهمی نظیر سیستمهای بانک ، بیمه ، کنترلرها غیر قابل قبول است ، برای حل این مشکل می توان از افزونگی در برد، پردازنده و منبع تغذیه استفاده نمود که برخی از مدلهای کیونپ از این مسئله پشتیبانی می کنند :

 

راهکارهای ذخیره سازی سازمانی

 

موارد فوق برخی از قابلیت های ذخیره سازی حرفه ای کیونپ است که می توان به راحتی آن را پیاده سازی نمود اما تلاش می کنیم تا بر اساس بودجه و سناریوی شما یک طرح جامع که تمامی نیازهای شما را برآورده سازد را فراهم کنیم. بنابراین از شما درخواست می گردد که در صورت نیاز به مشاوره در خصوص ذخیره ساز با کارشناسان و نمایندگیهای مجازشرکت پانا تماس حاصل فرمایید.

منبع:panacom

"تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید